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Über das Seminar für Kultur- und Medienmanagement

Die enge Verknüpfung von Forschung, Lehre und Praxis ist bei uns Programm. Der Masterstudiengang Kultur- und Medienmanagement bietet eine systematische Verbindung von kunst- und kulturwissenschaftlicher Forschung mit deren konkreter anwendungsbezogener Umsetzung in diversen Berufsfeldern von Kunst, Kultur und Medien. Angestrebt wird ein wechselseitiger Forschungs- und Wissenstransfer zwischen diesem universitären Studiengang und verschiedenen Formaten der internationalen Kunst- und Kulturpraxis.

Der Masterstudiengang vermittelt einen praxisorientierten Querschnitt von interdisziplinären Forschungsfragen insbesondere aus der Theater-, Tanz- und Filmwissenschaft mit einem gemeinsamen Schwerpunkt in Visueller Kultur und Performativen Künsten. Einzelne Komponenten an den Schnittstellen von Kultur- und Medienmanagement, Kulturpolitik und Recht werden dabei im Hinblick auf ihre konkrete Anwendbarkeit für die Kulturproduktion und für spezifische Praxisprojekte reflektiert. Ein besonderer Akzent liegt auf dem digitalen Medienwandel in Kultur und Gesellschaft, um digitale Kompetenzen für innovative Formen der Kulturproduktion, Netzwerkbildung, Kulturvermarktung und kulturellen Partizipation zu entwickeln. 

Der zum Wintersemester 2019/2020 neu eingerichtete Studiengang ist ein konsekutiver Masterstudiengang, der sich an Absolvent*innen der Theaterwissenschaft, Tanzwissenschaft, Filmwissenschaft, Kunstwissenschaft, Literaturwissenschaft oder Kulturwissenschaft richtet.


M.A. Culture and Media Management
Objects of study

This practice-oriented master's program explores knowledge resources and methods for application in cultural and media management. Above all, the program familiarizes students with the intersections between art, culture and media studies. Synergies between theory and practice are particularly encouraged, as is an engagement with questions and methodologies drawn from different sciences, cultural institutions, and the arts. Students will be given opportunities for independent, interdisciplinary project development, implementation, and quality assurance across various professional fields. The program examines the operations of cultural institutions, administrations, foundations, associations, companies, media and freelance work. University research, teaching and project work are productively intertwined, as current scientific positions and findings are brought into professional practice.

The course of study is characterized by intensive contact with and networking in the art and cultural, media, foundation and political landscapes, as well as the creative and digital industries. The program is primarily preoccupied with theater and performance, including drama, musical theatre, dance, performance, art action, and concerts, as well as with visual and multimedia culture, including visual culture, film and audiovisual media. Students will engage with these practices historically, theoretically and in terms of their current socio-economic implications. Special emphasis is placed on the hybrid interweaving of visual and performative cultures in the global present.