Springe direkt zu Inhalt

Alexandra Ksenofontova

NewFoto1

Freie Universität Berlin

Friedrich Schlegel Graduiertenschule

Alumna der FSGS

Experimental Screenplay: The Modernist In-Between

Alexandra Ksenofontova studierte Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft und Germanistik an der Moskauer Lomonossow-Universität, Humboldt-Universität zu Berlin sowie Europa Universität Viadrina Frankfurt (Oder). 2020 promovierte sie an der Friedrich Schlegel Graduiertenschule für literaturwissenschaftliche Studien mit einem Projekt zum Drehbuchschreiben der französischen, deutschen und russischen Avantgarden der 1920er Jahre. 2019-20 war sie Early Career Representative auf dem Exekutivrat des Screenwriting Research Network. Sie ist Mitbegründerin des Forschungsnetzwerkes Drehbuchforschung, Redaktionsmitglied des Journal of Screenwriting und Autorin von The Modernist Screenplay: Experimental Writing for Silent Film (2020). 

Alexandra Ksenofontova studied German philology and comparative literature at the Lomonosov Moscow State University, the Humboldt University of Berlin, and the European University Viadrina Frankfurt (Oder). She completed her PhD at the Friedrich Schlegel Graduate School of Literary Studies, based at the Freie Universität Berlin, Germany. In 2018, she co-founded the German research network Drehbuchforschung; in 2019–20, she served as the Early Career Representative on the Executive Council of the Screenwriting Research Network. She is the author of The Modernist Screenplay: Experimental Writing for Silent Film (2020) and a member of the editorial board of the Journal of Screenwriting

Vorträge / Conference talks

Das publizierte Drehbuch: Zwischen Sichtbarmachen und Verbergen der Prozessualität. Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft: Medienmaterialitäten. Universität zu Köln, 25.-28. November 2019.

Order and Chaos in Screenwriting (Studies): Reconciling “the screen idea” with “literature”. 12th Annual Conference of the Screenwriting Research Network: Screen Narratives: Order and Chaos. Porto, Universidade Católica Portuguesa, 12.-14. September 2019.

Graphic Time? Graphing Present-tense Narration in the Modernist Novel. Annual Conference of the Modernist Studies Association 2019: Graphic Modernisms. Columbus, Ohio, 08.-11. November 2018.

Experimental Screenwriting: The Beginnings. 11th Annual Conference of the Screenwriting Research Network: Writing for cinema, writing for TV. Catholic University of Milan, 13.-15. September 2018.

Film Texts – Countertexts: The "Screenplay as Literature" Debate Revisited. The Second CounterText Conference: The Post-Literary. University of Malta, 6.-8. April 2018.

Present Tense in Contemporary Novels. Narrating Female Identities. Jahrestagung der Friedrich Schlegel Graduiertenschule 2017: Fabrics of Time. Freie Universität Berlin, 29.-30. September 2017.

Screenplay in Dialogue with German literature of the 1920s: The Cabinet of Dr. Caligari, The Waxworks, and The New Year’s Eve. 9th Annual Conference of the Screenwriting Research Network: Screenwriting Between Artistic Freedom & Norms. Leeds Beckett University in partnership with Leeds University, 08.-10. September 2016.

Lehre / Teaching

Proseminar „Transmediale und medienspezifische Konzepte in der neueren Narratologie“, Freie Universität Berlin, SoSe 2017.

Tutorium „Einführung in die Literaturwissenschaft“, Europa Universität Viadrina Frankfurt (Oder), WiSe 2014-15.

Ko-Organisierte Veranstaltungen / Co-organized events

Online-Workshop des Forschungsnetzwerkes Drehbuchforschung. Universität Wien, 13. November 2020.

Auftakt-Workshop des Forschungsnetzwerkes Drehbuchforschung. Freie Universität Berlin, 22. November 2019.

Jahrestagung der Friedrich Schlegel Graduiertenschule: Vielleicht: Formen literarischer Eventualität / Maybe: Forms of Literary Eventuality. ICI Berlin Institute for Cultural Inquiry, 09.-10. November 2018.

Masterclass mit Prof. Dr. Martin Puchner: Die Ismen der literarischen Avant-Garden / The ‘isms’ of the 20th Century Avant-Gardes. Friedrich Schlegel Graduiertenschule an der Freien Universität Berlin, 02.-04. Juli 2018. 

Summer School: Rhetorik(en) der Literaturwissenschaft / The Rhetoric(s) of Literary Studies. Friedrich Schlegel Graduiertenschule an der Freien Universität Berlin, 23.-30.  Juli  2017.

Monographie

2020. The Modernist Screenplay: Experimental Writing for Silent Film. Palgrave Macmillan

Aufsätze

2020. "Drehbuch im Stummfilm: Eine Bibliographie / Silent Film Screenplay: A Bibliography." Medienwissenschaft: Berichte und Papiere, no. 188: 1–42.

2019. "Once again into the cabinets of Dr. Caligari: Evil spaces and hidden sources of the Caligari screenplay." Journal of Screenwriting 10 (3), 261–277. 

2018. "The screenplay/film relationship bifurcated: Reading Carl Mayer’s Sylvester (1924)." Journal of Screenwriting 9 (1), 25–39.

Zur Website Fachbereich Philosophie und Geisteswissenschaften
GeschKultLogo
Dahlem Research School
Deutsche Forschungsgemeinschaft
logo einstein grau