Springe direkt zu Inhalt

Dr. Christian Ludwig

Christian Ludwig

Institut / Einrichtungen:

Fachgebiet / Arbeitsbereich:

Didaktik des Englischen

Gastprofessor

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
Raum JK 29/229
14195 Berlin
Sekretariat
Petra Salomon
Fax
+49 30 838 55993 (z. Hd. Ludwig)

Sprechstunde

Die aktuellen Sprechstunden während des Semesters können Sie hier einsehen.

Die aktuellen Sprechstunden während der vorlesungsfreien Zeit können Sie hier einsehen.

 

Bitte melden Sie sich über das Sekretariat an und senden dann Herrn Ludwig für die verabredete Zeit eine Termineinladung über WebEx.

Prüfungsberechtigung

Dr. Christian Ludwig ist prüfungsberechtigt für Masterarbeiten.

Vita

Schul- und Hochschulbildung

2001

Abitur (Viktoriaschule)

2010

Erstes Staatsexamen in den Fächern Englisch, Spanisch und Interkulturelle Pädagogik

Wissenschaftliche, unterrichtspraktische und pädagogische Tätigkeiten

2014

Hochschuldidaktikzertifikat NRW & Hochschuldidaktikzertifikat Coaching

2015

Promotion

Seit 2016

Habilitation an der Julius-Maximilians-Universität Würzburg

Mitgliedschaft in Forschungsgesellschaften und Fachgremien

Deutsche Shakespeare Gesellschaft
Deutsche Gesellschaft für Angewandte Linguistik

Lehrveranstaltungen

 

Sommersemester 2020 (Freie Universität Berlin):

  • Grundlagen der Fachdidaktik Englisch: Einsatz von neuen Medien (HS)
  • Ausgewählte Themen der Englischdidaktik: Literatur im Englischunterricht (HS)
  • Entwicklung, Forschung und Evaluation: Lernerorientierung (HS)
  • Vorbereitungsseminar Schulpraktische Studien Englisch (PS)

 

Sommersemester 2019 (Universität Bielefeld):

  • Language Teaching Methods in the EFL Classroom (S)
  • Digital Literature/Literature in the Digital Age (HS)
  • South Africa: Literature, Culture, and Language — Learning for Global Citizenship (HS)
  • Learning English with Authentic Materials in the EFL Classroom (HS)

 

Wintersemester 2018/2019 (Universität Koblenz-Landau):

  • Reading Young Adult Dystopias in the EFL Classroom (HS)
  • Literature I (PS)

 

Sommersemester 2018 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • Introduction to Literary and Cultural Studies (PS)
  • Teaching Science Fiction and Fantasy Literature in the EFL Classroom (HS) Literature 1 (PS)
  • Planning and Designing Lessons (Ü)
  • Examenskolloqium

 

Wintersemester 2017/2018 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • South Africa: Culture(s), Literature(s) and Language(s) (HS)
  • “Tell freedom I said hello” – Reading Young Adult Dystopian Fiction in the EFL-Classroom
  • Differentiation and Inclusion in the EFL Classroom (HS)
  • Mehrsprachigkeit: individuell – gesellschaftlich – institutionell (im Rahmen des Masters
  • Interkulturelle Bildung, Migration und Mehrsprachigkeit) (HS)
  • Planning and Designing Lessons for the Primary Classroom (PS)
  • Planning and Designing Lessons for the Primary Classroom (PS)
  • Examenskolloquium

 

Sommersemester 2017 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • “A Queer Thing Happened to America” – The (L)G(BTGQ) and Civil Rights Movement in
  • American History (HS)!
  • Introduction to Literary Studies (PS)
  • Examenskolloquium

 

Wintersemester 2016/2017 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • Planning and Designing Lessons for the Primary Classroom (PS)
  • Using New Media in the EFL Classroom (HS)
  • “A Queer Thing Happened to America” – The (L)G(BTGQ) and Civil Rights Movement in
  • American History (HS)Mehrsprachigkeit: individuell – gesellschaftlich – institutionell (im Rahmen des Masters
  • Interkul- turelle Bildung, Migration und Mehrsprachigkeit) (HS)
  • Mehrsprachigkeit und Interkulturelle Bildung in Deutschland und Europa: Chancen,
  • Grenzen und Perspektiven (im Rahmen des Masters Deutsch als Fremdsprache) (HS)
  • Examenskolloquium

 

Sommersemester 2016 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • Literary Studies I (PS)
  • Teaching Writing in the EFL Classroom (HS)
  • “A Queer Thing Happened to America” – The (L)G(BTQ) and Civil Rights Movement in
  • American History (HS)
  • “If I want to knock a story off the front page, I just change my hairstyle” – The Political
  • System of the US (HS)
  • Examenskolloquium

 

Wintersemester 2015/2016 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • Americultural Studies for Exam Candidates (Kolloquium)
  • Cut! - Creating fifilms in the EFL-Classroom (HS)
  • Methods and Approaches in Foreign Language Teaching and Learning (HS)
  • Music and Identity: The British Rock Invasion of the United States (HS)
  • Mehrsprachigkeit: individuell – gesellschaftlich – institutionell (im Rahmen des Masters
  • Interkulturelle Bildung, Migration und Mehrsprachigkeit (HS)
  • Examenskolloquium

 

Sommersemester 2015 (Pädagogische Hochschule Karlsruhe):

  • Americultural Studies for Exam Candidates (Kolloquium)
  • Methods and Approaches in Foreign Language Teaching (HS)
  • “In the Shadow of No Towers”? – American cultural responses (HS)
  • ‘Promise or marketing scam?’ – Images of the American dream in modern American
  • literature and fifilm (HS)

 

Sommersemester 2015 (Universität Koblenz-Landau):

  • Introduction to Teaching and Learning English at Primary Level (VL)
  • Introduction to Teaching and Learning English at Primary Level (Ü)
  • Teaching and Learning English at Primary Level (HS)

 

Wintersemester 2014/2015 (Universität Koblenz-Landau):

  • Introduction to Teaching and Learning English at Primary Level (VL)
  • Introduction to Teaching and Learning English at Primary Level (Ü)
  • Teaching and Learning English at Primary Level (HS)
  • Colloquium for MEd-Students

 

Sommersemester 2014 (Universität Koblenz-Landau):

  • Introduction to Teaching and Learning English at Primary Level (VL)
  • Introduction to Teaching and Learning English at Primary Level (Ü)
  • Teaching and Learning English at Primary Level (HS)
  • Colloquium for MEd-Students

 

Wintersemester 2013/2014 (Universität Koblenz-Landau):

  • Didactics and Methodology for English in Primary School (VL)
  • Didactics and Methodology for English in Primary School 1 (Ü)
  • Didactics and Methodology for English in Primary School 2 (HS)

 

Sommersemester 2013 (Universität Koblenz-Landau):

  • Introduction to Applied Linguistics (PS)
  • Teaching literature in the light of new literacies, new technologies and culture(s) (HS)

 

Sommersemester 2013 (Universität Duisburg-Essen):

  • Business English: Intermediate Teil 1 (Ü)
  • Business English: Intermediate Teil 2 (Ü)
  • Introduction to Pragmatics (PS)

 

Wintersemester 2012/2013 (Universität Duisburg-Essen):

  • Introduction to Applied Linguistics (PS)
  • Business English: Intermediate Teil 1 (Ü)
  • Introduction to EFL Didactics (ÜB)
  • Introduction to Pragmatics (PS)
  • The Genres of the Graphic Novel (HS)
  • Zusatzkurs: Vorbereitung der Plakatausstellung zu The Genres of the Graphic Novel (HS)

 

Sommersemester 2012 (Universität Duisburg-Essen):

  • Introduction to Applied Linguistics (PS)
  • Introduction to Corpus Linguistics (PS)
  • Introduction to Applied Linguistics (PS)
  • Language Learning and Technology (HS)

 

Sommersemester 2012 (Universität Koblenz-Landau):

  • Introduction to Applied Linguistics (PS)
  • Teaching literature in the light of new literacies, new technologies and culture(s) (HS)

 

Wintersemester 2011/2012 (Universität Duisburg-Essen):

  • Fostering Learner Autonomy in the Language Classroom (HS)
  • Introduction to Forensic Linguistics (PS)

 

Sommersemester 2011 (Universität Duisburg-Essen):

  • Business English Intermediate 1 (Ü)
  • Die Entwicklung Interkultureller Kommunikativer Kompetenz im Literaturunterricht (HS)
  • Virtual Reality and Beyond: The Use of Technology in the Foreign Language Classroom (HS)
  • The Unabomber: Introduction to Forensic Linguistics (PS)

 

Wintersemester 2010/2011 (Universität Duisburg-Essen):

  • Business English Intermediate 1 (Ü)
  • Fostering Learner Autonomy in the Language Classroom (HS)
  • Business English Intermediate 1 (Ü)
  • Business English Upper Intermediate 1 (Ü)

 

Sommersemester 2010 (Universität Duisburg-Essen):

  • Business English Intermediate 1 (Ü)
  • Business English Intermediate 2 (Ü)
  • Teaching (Alternative) Comics in the Foreign Language Classroom (HS)
  • Introduction to Corpus Linguistics (PS)

 

Studentische Exkursionen mit fachdidaktischem Fokus

Juli 2019

Exkursion nach Südafrika (Schwerpunkt: Transvaal und Eastern Cape)

Mai 2018

Fächerübergreifende Exkursion mit Studierenden nach Südafrika (Schwerpunkt: Johannesburg und Kapstadt)

Mai     2016

Exkursion in die USA (Schwerpunkt: New York, Washington, Philadelphia)




Forschungsschwerpunkte

 

• Literaturdidaktik

• Digitale Medien

• Lernerautonomie

• Visuelle Literarität

• Umwelterziehung

• Tabuthemen

• Gender

 

Gegenwärtige Projekte

 

• Fantasy and Science-Fiction Literature in the EFL Classroom

• Digital Literature - Literature in the Digital 

• English for Sustainability: Environmental Learning and the Role of English Language Teaching 

• Online Collaborative Writing 

• WhatsApp as a Collaborative Storytelling Tool 

• Taboo Issues in Foreign Language Teaching

2015

Rites de Passage: The Construction of Gender Identities in Alison Bechdel’s (Auto)Biographic Writings. Promotionsschrift. Frankfurt a.M.: Peter Lang.

2010

Between advancement and reinvention. An autonomous classroom environment at Ådalens Privatskole, Denmark? – A case study (unveröffentlichte Staatsarbeit)

Sammelbände

2020

Navigating Autonomy. Hongkong: Mynard & Candlin. (mit Jo Mynard & Giovanna Tassinari) (im Druck)

2020

Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elizabeth Shipley) (im Druck)

2020

Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Tertiary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elizabeth Shipley) (im Druck)

2020

Developing Critical Environmental Literacies in the Foreign Language Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Claudia Deetjen) (im Druck)

Beiträge zu Sammelbänden

2020a

“Mapping the Field of Teaching Fantasy and Science Fiction”. In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elizabeth Shipley) (im Druck)

2020b

“Mapping the Field of Teaching Fantasy and Science Fiction”. In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Tertiary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elizabeth Shipley) (im Druck)

2020

The Three Little Aliens and the Big Bad Robot in the Primary EFL Classroom”. In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elizabeth Shipley) (im Druck)

2020

“John Marsden's Tomorrow, When the War Began – How War Can Change Young People's Lives”. In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elisabeth Hermes) (im Druck)

2020

“‘The idea of gender – it is offensive to my people.’” – Developing Students' Gender Competence with Star Trek: The Next Generation.” In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Nadja Heß) (im Druck)

2020

“This land is your land. This land is my land.” – Developing Students' Film Literacy with Neill Blomkamp's District 9. In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (im Druck)

2020

"Teaching Science Fiction and Fantasy at University – A Tandem Classroom Project". In: Ludwig, Christian, Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Putting the Imaginative on the Map: Teaching Science-Fiction and Fantasy Literature in the Primary and Secondary Classroom. Heidelberg: Winter. (mit Elizabeth Shipley) (im Druck)

2020

“‘Hemel Op Die Platteland’ – Reading Lara Foot’s Play Reach in the EFL Classroom". In: von Blankenburg, Max, Lütge, Christiane: Teaching Drama in the EFL Classroom. Heidelberg: Winter. (im Druck)

2020

“Where were you when the sky cracked open?” – Responses to Hurricane Katrina in Popular Culture. In: Bartosch, Roman (Hrsg.): Cultivating Sustainability: Education and the Environmental Humanities. Trier: WVT. (im Druck)

2020

““Teaching Literature in the Digital Age?”. In: Lütge, Christiane, Merse, Thorsten (Hrsg.): Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education. Studienbuch) Tübingen: Narr. (im Druck)

2020

“‘A border is where you swap home for hope’ – Meg Vandermerwe’s Zebra Crossing”. In: Teaching Migration and Diversity in the EFL Classroom. Pointner, Frank Erik, Weißenfels, Dennis (Hrsg.) Trier: WVT, 2019. (im Druck)

2020

“‘The future is now’ – Augmented and Virtual Reality in the Foreign Language Classroom”. In: Schildhauer, Peter, Bündgens- Kosten, Judith (Hrsg.): New Horizons in Digital Learning. (im Druck)

2020

“Academic Writing as an Individual Process – Students’ Perceptions of a University Academic Writing Clinic”. In: Peña Clavel, Maria de la Paz Adelia, Thornton, Katherine (Hrsg.) Papers Selected from the Independent Learning Association Annual Conference in Kobe 2019. Independent Learning Association, 99-108. (mit Robin Lohmann)

2020

“Welcome, Citizens of Autodale’ – Using Short Animated Dystopias in the EFL Classroom”. In: Deetjen, Claudia, Ludwig, Christian (Hrsg.): Developing Critical Environmental Literacies in the Foreign Language Classroom. Heidelberg: Winter. (im Druck)

2020

“Reading Wordless Graphic Novels for Environmental Education: Laurence Hyde’s Southern Cross”. In: Deetjen, Claudia, Ludwig, Christian (Hrsg.): Developing Critical Environmental Literacies in the Foreign Language Classroom. Heidelberg: Winter. (im Druck)

2020

 “Introduction”. In: Deetjen, Claudia, Ludwig, Christian (Hrsg.): Developing Critical Environmental Literacies in the Foreign Language Classroom. Heidelberg: Winter. (im Druck)

2019

“What Indeed Is the Matter With (Young Adult) Dystopia? - A Short Introduction”. In: Ludwig, Christian, Maruo-Schröder, Nicole (Hrsg): Tell Freedom I said Hello: Issues in Contemporary Young Adult Fiction, Heidelberg: Winter, 11-26. (mit Nicole Maruo-Schröder)

2019

““Of Ghosts and Daggers: Using Comic Adaptations of ‘Macbeth’ in the EFL Classroom. In: Eisenmann, Maria (Hrsg.): Teaching Shakespeare in the EFL Classroom. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 143-162. (mit Frank Erik Pointner)

2019

“Reading and Creating the Posthuman in the Primary and Secondary EFL Classroom –Report of a Posthuman Teaching Experiment with Graphic Novels, Children’s Books and Visual Media”. In: Bartosch, Roman, Hoydis, Julia (Hrsg.): Teaching the Posthuman. Heidelberg: Winter, 45-74. (mit Elizabeth Shipley)

2019

Kim Fu’s ‘For Today I am a Boy’ — Exploring the T of LGBTQ - Canadian Transgender Literature in the EFL Classroom”. In: Eisenmann, Maria, Ludwig, Christian (Hrsg): Queer Beats: Gender and Literature in the EFL Classroom. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 231-250.

2019

“‘Look at that baby with those cream-puffs’ — Exploring LGBTQ Life Through American TV Series in the EFL Classroom”. In: Eisenmann, Maria, Ludwig, Christian (Hrsg.): Queer Beats: Gender and Literature in the EFL Classroom. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 359-384 (mit Nadja Hess)

2019

“Introduction”. In: Eisenmann, Maria, Ludwig, Christian (Hrsg): Queer Beats: Gender and Literature in the EFL Classroom. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 359-384.

2019

“‘Time the final frontier’ — Learning English Through Time Travel Narratives”. In: Summer, Theresa (Hrsg.): Culture and Literature in the EFL Classroom: Bridging the Gap between Theory and Practice. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 177-206.

2019

“‘Freedom is a small price to pay for survival’ — Utopian and Dystopian Realms in Catherine Fisher’s Incarceron Sequel”. In: Ludwig, Christian, Maruo-Schröder, Nicole (Hrsg.): Tell Freedom I said Hello: Issues in Contemporary Young Adult Fiction. Heidelberg: Winter, 179-208.  

2019

“Students Exploring Dystopias in Fiction and Film - A Classroom Practice Report”. In: Ludwig, Christian, Maruo-Schröder, Nicole (Hrsg): Tell Freedom I said Hello: Issues in Contemporary Young Adult Fiction, Heidelberg: Winter, 259-276. (mit Nadine Krüger, Nicole Maruo-Schröder)

2018

“Introduction”. In: Ludwig, Christian, Van de Poel, Kris (Hrsg.): Collaborative Language Learning and New Media: Insights into an Evolving Field, 7-12 (mit Kris Van de Poel)

2018

“Introduction”. In: Pinter, Annamaria, Smits, Tom, Tassinari, Giovanna, Van de Poel, Kris (Hrsg.): Fostering Learner Autonomy: Learners, Teachers and Researchers in Action. Hongkong: Mynard & Candlin, 1-9 (mit Maria Giovanna Tassinari)

2018

“Action Research and Language Learner Autonomy: An Exploration Journey”. In: Pinter, Annamaria, Smits, Tom, Tassinari, Giovanna, Van de Poel, Kris (Hrsg.): Fostering Learner Autonomy: Learners, Teachers and Researchers in Action. Hongkong: Mynard & Candlin, 16-23.

2018

“‘River red, orange too, yellow, green, and river blue’” — Multimodal Readings of Mark Siegel’s Sailor Twain”. In: Eisenmann, Maria, Meyer, Michael (Hrsg.): Teaching Multimodality and Multiliteracy - Eine literaturdidaktische Ausgabe der Anglistik 1/2018, 55-68. 

2019

“Teaching Young Adult Dystopian Fiction - A Bibliography”. In: Ludwig, Christian, Maruo-Schröder, Nicole (Hrsg): Tell Freedom I said Hello: Issues in Contemporary Young Adult Fiction, Heidelberg: Winter, 277-286. (mit Nicole Maruo-Schröder)

2017

Old Concepts in New Spaces?' – A Model For Developing Learner Autonomy in Social Networking Spaces”. In: Tim Lewis, Annick Rivens Mompean, Marco Cappellini (Hrsg.): Learner Autonomy and Web 2.0 (CALICO Special Issue). Sheffield: Equinox, 115-140. (mit Ward Peeters)

2017

“Multilingual Linguistic Landscapes as a Site for Developing Learning Autonomy”. In: Lamb, Terry, Murray, Garold (Hrsg.): Space, Place and Autonomy. London: Routledge, 76-94. (mit Antje Wilton)

2016

“Authentische Lernprozesse in komplexen Web 2.0-basierten Kompetenzaufgaben zur Förderung von Lernerautonomie”. In: Becker, Carmen, Blell, Gabriele, Rössler, Andrea (Hrsg.): Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht, 89-108. (mit Maria Eisenmann)

2016

“E-Portfolios: Funktionen zur Förderung von Lernerautonomie”. In: Martos, Javier, Tassinari, Maria Giovanna (Hrsg): Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 130-146.

 
2015

“Narrating the “Truth”: Using Autographics in the EFL Classroom”. In: Delanoy, Werner, Eisenmann, Maria, Matz, Frauke (Hrsg.): Learning with Literature in the EFL Classroom, 299-320.

2014

“Graphic Fiction in Transcultural Contexts. Das Potential graphischer Literatur in transkulturellen Lehr-Lernszenarien: Adrian Tomine’s Shortcomings”. In: Siepmann, Philip, Matz, Frauke, Rogge, Michael (Hrsg.): Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht - Theorie und Praxis. 133-142.

2014

“Gender Reconstructions in Shakespeare's The Taming of the Shrew”. In: Lütge, Christiane, Eisenmann, Maria (Hrsg.): Shakespeare in the EFL Classroom. Heidelberg: Winter, 129-161.

2013

“Using Textbooks in Developing Learner Autonomy: Contradictio in Adjecto?”. In: Burkert, Anja, Dam, Leni, Ludwig, Christian. (Hrsg.): The Answer is Autonomy: Issues in Language Teaching and Learning. Hongkong: Mynard & Candlin, 2013, 135-152.

2013

“Conclusions”. In: Burkert, Anja, Dam, Leni, Ludwig, Christian. (Hrsg.): The Answer is Autonomy: Issues in Language Teaching and Learning. Hongkong: Mynard & Candlin, 2013, 282.

2013

“Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy”. In: Eisenmann, Maria, Hempel, Margit, Ludwig, Christian (Hrsg.): Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion. Duisburg: UVRR, 37-59. (mit Maria Eisenmann)

2013

“The Reconstruction of Inter- and Transcultural Spaces in Adrian Tomine's and Toufic El Rassis's Graphic Novels”. In: Ludwig, Christian, Pointner, Frank Erik (Hrsg.): Teaching Comics in the Foreign Language Classroom, Trier: WVT, 213-247.

2013

“Introduction”. In: Ludwig, Christian, Pointner, Frank Erik (Hrsg): Teaching Comics in the Foreign Language Classroom, Trier: WVT, 1-3. (mit Frank Erik Pointner)

2013

“Annotated Bibliography”. In: Ludwig, Christian, Pointner, Frank Erik (Hrsg.): Teaching Comics in the Foreign Language Classroom. Trier: WVT, 303-307. (mit Frank Erik Pointner)

2013

“Die Rekonstruktion transkultureller Erfahrungsräume in der graphischen Adaptation von Khaled Hosseini's The Kite Runner.” In: Ahrens, Rüdiger, Eisenmann, Maria, Hammer, Julia (Hrsg.): Anglophone Literaturdidaktik - Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. Heidelberg: Winter, 177-190.

2012

“The Learners’ Perception of Autonomy and Constraints: A Case Study”. In: Heim, Katja, Rüschoff, Bernd (Hrsg.): Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Duisburg: UVRR, 2012, 173-186.

2012

“Learner Autonomy – My Personal Success Story!”. In: Barfield, Andy, Delgado, Natanael (Hrsg.): Autonomy Stories Revisited. UK: IATEFL, 2012, n.p.

2012

“Introduction”. In: Kersten, Saskia, Ludwig, Christian, Meer, Dorothee, Bernd Rüschoff (Hrsg.): Language Learning and Language Use Applied Linguistics Approaches - Selected Papers from the 3rd Junior Research Meeting of Applied Linguistics. Duisburg: Universitätsverlag, 2012, 5-8.

2012

“Conclusions”. In: Ludwig, Christian, Mynard, Jo (Hrsg.): Autonomy in Language Learning: Advising in Action. Hongkong: Mynard & Candlin, 2012, 167-169.

Beiträge zu Zeitschriften

2019

“Educating (Future) Global Citizens: Michael Williams’ Now Is the Time for Running”. In: The Journal of Literature in Language Teaching, 8/1, 5-18.

2018

“Rethinking Learner Autonomy and Academic Acculturation as Agency”. In: The Journal of Studies in Language, Culture and Society, 1(1), 20-32. (mit Kris Van de Poel)

2018

“Using vocabulary apps to enhance students’ vocabulary knowledge. Studies in Self-Access Learning Journal 9(3), 306-323.

2018

“Translanguaging and Multilingual Picturebooks: Gloria Anzaldúa’s Friends from the Other Side/Amigos Del Otro Lado”. In: CLELEjournal 6(2), 7-27.

2017

“Terrae Incognitae: Learner Autonomy and Gamifification”. In: BETA E-Newsletter 27, 4- 17.

2017

“Lernerautonomie goes digital!? - Der Einsatz digitaler Medien zur Förderung von Lernerautonomie im Fremdsprachenunterricht. In: Göthe Institut Magazin Sprache. Abrufbar: https://www.goethe.de/de/spr/ mag21033242.html

2016

“Tanya Bikova interviews Christian Ludwig.” In: BETA ENewsletter 22(2), 18-22. Abrufbar: http://www.beta-iateflfl.org/ cogitoergosum/wp- content/uploads/2016/04/BETA_E-Newsletter_March_April_2016_.pdf.

2015

“Recommendations for Integrating Social Media into the Foreign Language Classroom: From Curriculum to Syllabus design”. In: Ludwig, C. (2015): Perspectives on Social Media Use in the Language Classroom: Current Issues and Future Developments. Special Intersection of DuJAL 4/2, 2015, 212- 221. (mit Kris Van de Poel)

2014

“LASIG Conference Programme Day, Harrogate – Friday, 4th April 2014”. In INDEPENDENCE 2014/61, 30-33. (mit Carol J. Everhard, Gamze Sayram, Annette Wollesen)

2014

“How can the development of language Learner Autonomy be supported both inside and outside the classroom i.e. in different learning spaces? - Workshop results from the LASIG PCE in Harrogate 2014". In: INDEPENDENCE 2014/61, 27-29. (mit Leni Dam, Lienhard Legenhausen)

2014

Suzann Collins’s The Hunger Games – Technology-enhanced Literature Projects to support Learner Autonomy”. In: EL.LE (Educazione Linguistica-Language Education), n.p.

2014

“Comics selbst gestalten: Websites zur Gestaltung von Webcomics. In: Praxis Fremdsprachenunterricht 3/2014, 16-17. (mit Daniela Elsner)

2014

“Shakespeare goes graphic: Grafifische Adaptationen "von A Midsummer Night's Dream". In: Praxis Fremdsprachenunterricht, 3/2014, 8-10.

2014

“Shump! Zoom! Throkk! Kreative Spracharbeit with Comicstrips und Cartoons”. In: Praxis Fremdsprachenunterricht, 3/2014, 12-14.

2013

“Comics in the Classroom”. In: VOICES 2013/233, 8-9.

2010

Learner Autonomy – My personal success story!” In: INDEPENDENCE 2010/49, 6.

Rezensionen

2020

Lucky, John Paul, Ware, Jean L.: Flipped Instruction Methods and Digital Technologies in the Language Learning Classroom. In: CALICO Journal. (im Druck)

2020

“Digitaler Medieneinsatz im Englischunterricht am Beispiel Vokabelarbeit.” In: United. Berlin: Cornelsen.

2020

Falk, Simon (2019): Mobile-Assisted Language Learning: Eine empirische Untersuchung zum Einsatz digitaler mobiler Endgeräte im Kontext des Fremdsprachenunterrichts. In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung 62, 83-85.

2019

“Educating (Future) Global Citizens: Michael Williams’ Now Is the Time for Running”. In: The Journal of Literature in Language Teaching, 8/1, 5-18.

2019

García, Ofelia, Kleyn, Tatyana (Hrsg.): Translanguaging With Multilingual Students: Learning from Classroom Moments. In: Voices 272, 22-23.

2019

Burkert, Anja (2019): Promoting Interaction and Dialogue and in the University Classroom (Webinar). In: Independence 77, 38-39.

2018

Tamara Zeyer, Sebastian Stuhlmann, Roger Dale Jones (Hrsg.) (2016): Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und - lernen with digitalen Medien - Hit oder Hype?. In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung 60/2018, 82-88.

2018

Vicars, M., Steinberg, S.R., McKenna, T., Cacciattolo, M. (Hrsg.): The Praxis of English Language Teaching and learning (PELT) Beyond the Binaries: Researching Critically in EFL Classrooms. In: Voices 262/2018, 18.

2018

Terry Lamb and Manuel Jimenez Raya (2017): Mapping Autonomy in Language Education: A Framework for Learner and Teacher Development. In: Voices 263/2018, 17.

2018

Conference Review: The LA SIG one-day con- ference at the Ca' Foscari University in Venice, Italy on September 9th, 2011”. In: INDEPENDENCE 2011/53, 40-42.

2018

Press, Alexander (2018): Die Bilder des Comics - Funktionsweisen aus kunst- und bildwissenschaftlicher Perspektive. In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung 61, 110-112.

2018

Becker, Christine (2018): Kulturbezogenes Lernen in asynchroner computervermittelter Kommunikation - Eine empirische Untersuchung von Online-Diskussionen im universitären Landeskundeunterricht. In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung, 61, 95-96.

2017

IATEFL and TESOL International Association joint web conference (17-19 November 2016). In: ELTj 71(2), 270-271. (mit Birsen Tütüniş)

2017

Everhard, Carol J., Murphy, Linda (2015): Assessment and Autonomy in Language Learning. In ELTj 71(1), 119-122.

2017

Hall, Geoff (2015): Literature in Language Education2. In: Voices 2017/255, 8.

2017

Turula, Anna, Chojnacka, Maria (Hrsg.) (2015): CALL for Bridges between School and Academia. In: ZfAL 66/1, 141-148.

2017

Review of the IATEFL SIG Night, April 4th 2017, Glasgow, UK. In: INDEPENDENCE 2017/70, 51.

2017

Review of the ReNLA at the AILA Conference in Rio de Janeiro, Brazil”. In: INDEPENDENCE 2017/70, 43. (mit Diego Mideros, Giovanna Tassinari, Terezinha Sprenger)

2017

Tanya Bikova interviews Christian Ludwig.” In: BETA Newsletter 22 (2), 18-22.

2017

PH-Englischstudierende bei wissenschaftlicher Fachtagung zum Thema dystopischer Jugendroman. In: PH Aktuell 42, 2016, n.p.

2016

Grimm, Nancy, Meyer, Michael,Volkmann, Laurenz: Teaching English (2015). In: Anglistik 27/2, 203-204.

2016

Bullock, Deborah, Smits, Richard (2015): Teachers Research! In: VOICES 2016/253,7.

2016

Siegel, Mark (2012): Sailor Twain: Or, the Mermaid in the Hudson. New York: First Second. In: literaturkritik.de (mit Frank Erik Pointner)

2016

Arthur, Nathan Webinar at the IATEFL Web Conference. In: VOICES 249, 16. (mit Anja Burkert)

2015

Barbara Sinclair’s presentation at the IATEFL WebCon, 19 Oktober, 2014. In: VOICES 2015/242, 25.

2015

Murray, Gerald (Hrsg.) (2014): Social Dimensions of Autonomy in Language Learning. Basingstoke: Palgrave Macmillan. In: INDEPENDENCE 63, 37-38. (mit Kris Van de Poel)

2015

“Reflflections from the AILA World Congress in Brisbane, Australia”. In: INDEPENDENCE 63, 34-36. (mit Maria Tassinari et al.)

2014

“Conference Reflflections: Learners and Teachers as Companions on the Road to Autonomy, 30th - 31st May, Istanbul, Turkey”. In: INDEPENDENCE 61, 23-30. (mit Jo Mynard et al.)

2013

Heim, Katja, Ritter, Markus (2012): Teaching English: CALL. Paderborn: Schöningh (UTB). In: INDEPENDENCE 59, 34-35.

Lehrwerke

2020

Learner Autonomy in Action: Using Learner-Generated Tasks in the Classroom. Hongkong: Candlin & Mynard. (mit Lawrie Moore-Walter)

Unterrichtshandreichungen

2019

Envisioning Other Worlds: Science Fiction and Dystopias. Textband mit Annotationen. Berlin: Cornelsen.

2019

Envisioning Other Worlds: Science Fiction and Dystopias. Lehrerhandreichung. Berlin: Cornelsen.

Wissenschaftliche Vorträge und Workshops

06/09/2019  

Read, read, read.’ Working with literature in the autonomy classroom. IATEFL LASIG Conference, University of Braunschweig, Braunschweig.

22/08/2019

This land Developing Learner Autonomy in Higher Education Classrooms: Theory and Examples of Practice. Nordic Conference, University of Hannover (Plenarvortrag) (mit Anja Burkert)

08/08/2019

Using WhatsApp for Developing Teachers. TESOL Africa 2019, Abuja, Nigeria

08/02/2019  

This land is your land!? - The Depiction of Environmental Injustice in the Work of Lauren Beukes Kolloquium: Teaching for Environmental Justice: Environmental Education and the EFL Classroom, Universität Würzburg

15/11/2018  

E-learning at university level: Exploring the potential of blogs for collaborative online projects in foreign language teacher education, WorldCALL 2018, Uni- versidad de Concepción, Chile (mit Thorsten Merse)

05/10/2018

Teaching Hurricane Katerina. Cultivating Sustainability – Education and the Environmental Humanities, Universität Köln, Köln (mit Frank Erik Pointner)

21/09/2018  

Students need more than four walls and a ceiling - Developinglearner autonomy in- and OUTside the classroom. Learner Autonomy Local Conference, Masaryk University, Brno, Tschechische Republik

13/09/2018

Panel discussion on learner autonomy and self-access. Kanda University of International Studies, Tokyo, Japan

13/09/2018

Developing students’ writing skills and learner autonomy in a university writing clinic - First insights and future plans. Kanda University of International Studies, Tokyo, Japan.

08/09/2018

Academic Writing as an Individual Process - Students’ Perceptions of a University Academic Writing Clinic. Annual Conference of the Independent Learning Association, Kobe, Japan

18/07/2018

The challenges of migration in post- Apartheid South Africa: Michael William’s Now is the time for running International CISLE Conference on Transcending Boundaries: Migrations, Dislocations and Literary Transformations, Ljubljana, Slovenien

04/05/2018

Teilnahme Developing Learner Autonomy in Large Classes. 3rd Africa TESOL Conference, Dakar, Senegal

10/04/2018

Teilnahme an der Paneldiskussion ‘Researching Literature in the language classroom: patterns and possibilities’. 52nd IATEFL annual conference, Brighton, England, Vereinigtes Königreich

08/03/2018  

‘Hemel Op Die Platteland’? – Exploring South African Young Adult Literature in the EFL Classroom. TEFL DAY Young Adult Fiction in the EFL Classroom, Universität Würzburg

05/03/2018

Develop‘Nkosi sikelel’ iAfrika’ – Using digital technologies to experience contemporary South African drama, TEFL DAY, Ludwig-Maximilians- Universität München

24/11/2017

Panel discussion. Shakespeare- didaktische Tagung in Würzburg, Universität Würzburg

24/11/2017

Developing Der Einsatz grafifischer Shakespeare- Adaptationen im handlungsorientierten Fremdsprachenunterricht: The Tragedy of Macbeth. Shakespeare-didaktische Tagung. Universität Würzburg (mit Frank Erik Pointner)

31/10/2017

What is a human being, then? - Teaching Posthumanism Graphic Novels in the EFL Classroom (A Practice Report). GMF Tagung Bayern, Universität Würzburg (mit Elizabeth Shipley)

22/09/2017

Towards a Postcolonial Critical Visual Literacy in the EFL Classroom: Joe Sacco’s Comic Journalism. Anglistentag 2017, Universität Regensburg

26/08/2017  

Space, place and learner autonomy: Learners co-researching linguistic landscapes. The 18th World Congress of Applied Linguistics: Innovation and Epistemological Challenges in Applied Linguistics Windsor Barra Hotel Convention Center, Rio de Janeiro, Brasilien

24/08/2017

‘You must live sin fronteras’ - Using Multilingual Literature in the Modern English Language Classroom. The 18th World Congress of Applied Linguistics: Innovation and Epistemological Challenges in Applied Linguistics, Windsor Barra Hotel Convention Center, Rio de Janeiro, Brasilien (mit Saskia Kersten)

02/12/2016

Developing narrative competence in the EFL classroom with the textbook using the example of Go Ahead. Bundeskongress für Englischlehrerinnen und Englischlehrer, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

01/12/2016

How to use visualisation methods for an active vocational classroom. Bundeskongress für Englischlehrerinnen und Englischlehrer, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (mit Rainer Barthel)

16/11/2016

Die Entwicklung einer kritischen visuellen Literalität im Englischunterricht: Joe Saccos Comic Journalism. Comics in der Schule, Universität Duisburg-Essen

30/09/2016  

Young adult dystopian fifiction zur Behandlung genderdidaktischer Themen im Fremdsprachenunterricht Englisch. 6. Bundeskongress des Gesamtverbands Moderne Fremdsprachen. Friedrich-Alexander- Universität Erlangen-Nürnberg

03/06/2016  

‘Divide et impera’? - Differentiation and individualisation in the autonomous foreign language classroom. Learner Autonomy: current practice and future developments, Karl-Franzens-Universität Graz, Österreich

20/05/2016  

‘A Queer Thing Happened to America’ — The (L)G(BTQ) Rights Movement as a legitimate topic in the English Language Classroom!?. 63. DGfA Jahrestagung, The US and Rights. Universität Osnabrück

04/05/2016

Developing Teaching and Learning English: from No Tech to High Tech. How to Motivate Learners?. 25th BETA- IATEFL Annual International Conference. Plovdiv University Paisii Hilendarski, Bulgarien

13/04/2016  

Complex Web 2.0-based tasks in the literature classroom. 50th Annual International IATEFL Conference & Exhibition. Birmingham, England, Vereinigtes Königreich

12/04/2016

Developing learner autonomy through young and adult learners’ voices. IATEFL LASIG PCE, Birmingham, England, Vereinigtes Königreich (mit Dorte Asmussen)

11/03/2016  

‘We Shall Overcome’ – Images of the American South in Howard Cruse’s Graphic Novel Stuck Rubber Baby. Challenging Reading: English Language Education with Children and Teenagers. Westfälische Wilhelms- Universität Münster, Deutschland

25/02/2016

Lernerautonomie als mögliche Antwort auf Inklusion bereits im frühen Fremdsprachenunterricht - Zu radikal oder gar nicht radikal genug? Denkräume eröffnen – Sprachprozesse herausfordern – inklusiv. Universität Koblenz-Landau, Deutschland

22/01/2016

‘None of my traits defifine me’ - Utopian gender and sex confusions in Kass Morgan's Dystopia ‘The 100'". ‘Tell Freedom I said hello’: Issues in Contemporary Young Adult Dystopian Fiction. Universität Koblenz-Landau, Deutschland

20/11/2015

‘Let’s ‘e-portfolio’ – Affordances and constraints of e-portfolios as a learning technology. Language. Learning. Technology. Leuphana Universität Lüneburg, Deutschland

19/11/2015

‘All Write?’ Using E-Portfolios to Develop Students’ Writing Skills. The 14th Symposium on Second Language Writing Learning to Write for Academic Purposes. AUT University, City Campus, Auckland, New Zealand (online)

31/10/2015

Der Einsatz grafischer Shakespeare- Adaptationen im handlungsorientierten Fremdsprachenunterricht: The Tragedy of Macbeth. Macht, Intrigen, Krisen und Skandale – the bard will teach you, Shakespeare- Tagung, Die Wolfsburg, Mülheim an der Ruhr, Deutschland (mit Frank Erik Pointner)

09/10/2015

‘What happens if the Maze Runner meets Katniss Everdeen and they work for the Circle?’ – ‘Nachklassische’ dystopische Romane im modernen Fremdsprachenunterricht”. Bayerische GMF- Regionaltagung, Universität Augsburg, Deutschland

09/04/2015

Fostering learner autonomy online – Facebook as a social learning space". IATEFL 2015, Manchester, England, Vereinigtes Königreich (mit Ward Peeters)

14/03/2015

Augmenting Learner Autonomy through Augmented Reality Learning, TESOL Arabia, Dubai, Vereinigte Arabische Emirate

15/11/2014

‘The Battle of the Sexes’: Geschlechterrekonstruktionen in Shakespeares Komödien am Beispiel von ‘A Midsummer Night's Dream’. Tagung der Shakespeare-Gesellschaft, Forum Shakespeare & Schule, Bochum

17/09/2014

The more likeable he is, the more deadly he is.’ The use of technology in supporting Language Learning autonomy demonstrated by Suzanne Collin’s ‘The Hunger Games’. Philipps- Universität Marburg, Deutschland (mit Maria Eisenmann)

13/08/2014  

Supporting learner autonomy with today's technologies – status quo and perspectives. AILA 2014, Brisbane, Australien

12/08/2014

‘Is your Tea Strong or Powerful?’ Fostering Vocabulary Acquisition in Young(er) Learners. AILA 2014, Brisbane, Australien (mit Saskia Kersten)

30/05/2014

‘You are too young for this!’ Developing learner autonomy withYoung Learners (Workshop). Learners and Teachers as Companions on the Road to Autonomy, Sabancı University, Istanbul, Türkei

21/05/2014

Teaching Shakespeare the (Un)modern Way? The Use of Shakespeare Adaptations in the Multimedia EFL Classroom. Shakespeare Ringvorlesung, Universität Duisburg-Essen, Deutschland

24/04/2014

Textbook evaluation as a pedagogical process: When, how and for what purpose(s)? Universität Koblenz- Landau, Koblenz, Deutschland

02/04/2014

How can the development of learner autonomy be supported both inside and outside the classroom? (Workshop). 48th Annual International IATEFL Conference, Harrogate, England, Vereinigtes Königreich (mit Leni Dam)

21/03/2014 

Graphische Shakespeare-Adaptationen als Beitrag zu einem multimedialen Literaturunterricht. 2. Bundeskongress Englisch & Mehrsprachigkeit, Goethe- Universität Frankfurt a.M., Deutschland

06/03/2014 

‘Surfifing for Autonomy’: Die Einsatzmöglichkeiten digitaler Medien im Englischunterricht zur Förderung von Lernerautonomie. XI. Mediendidaktischen Kolloquium, Leibniz Universität Hannover, Deutschland (mit Maria Eisenmann)

28/11/2012  

‘That’s the second biggest monkey head I’ve ever seen!’: Video game mechanics and their implications for foreign language learning. 2014 Annual Conference of the Belgian Association of Anglicists in Higher Education. University of Antwerp, Antwerpen, Belgien

26/11/2011

The Promotion of Learner Autonomy within the Danish Educational System – A Success Story?. IATEFL Tagung: Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Universität Duisburg-Essen, Deutschland

15/11/2011  

‘Surfifing for Autonomy’: Die Nutzung digitaler Medien im Englischunterricht – Einsatzmöglichkeiten und Herausforderungen. GMF Landestagung, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Deutschland (mit Maria Eisenmann)

12/11/2010

Transethnic Identities in Adrian Tomine’s Graphic Fiction. Transnational Americas: Difference, Belonging, Identitarian Spaces, Universität Duisburg- Essen, Deutschland

18/10/2010  

Dystopian Fiction for a Utopian World: Dystopische Literatur zur Behandlung globaler Fragestellungen im Fremdsprachenunterricht am Beispiel von Veronica Roths ‘Divergent’. GMF Fremdsprachentagung, Nürnberg, Deutschland

05/10/2010  

Short Input im Rahmen des CLIL Workshops bei der 11th Nordic Conference on Learner Autonomy in Language Learning. IES Zubiri-Manteo BHI, Donostia-San Sebastián, Baskenland, Spanien

20/09/2010  

The role of dictionaries in the autonomy classroom. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Deutschland

20-27/08/2010  

Short input during the Linguapolis Summer School: A Toolbox for Design-Based Research. Linguapolis Summer School, Antwerp, Belgium

08/04/2010  

A pragmatic approach to pragmatics? Insights from a beginners’ classroom. IATEFL Annual Conference, Liverpool, England, Vereinigtes Königreich

07/04/2010  

The learners’ perception of autonomy in practice. IATEFL Learner Autonomy. SIG PCE, Harrogate, England, Vereinigtes Königreich

28/03/2010  

Working in teams on the challenges of learner autonomy. 4. Junior Research Meeting of Applied Linguistics, Universität Antwerpen, Belgien

24/03/2010

What Comics can do: The Use of Graphic Fiction in SLA Processes and the Development of Visual Literacy. 3rd Junior Research Meeting of Applied Linguistics, Universität Duisburg-Essen, Deutschland

Gastvorträge

06/05/2020

Writing the Future – Collaborative Creative Science-Fiction Writing in the EFL Classroom. Pädagogische Hochschule Karlsruhe, Karlsruhe, Deutschland

24/03/2020

Everyone is doing forensics’: An Introduction to Forensic Linguistics. University of Antwerp, Antwerpen, Belgien (online)

20/03/2020

Multilingual and Plurilingual Competence in the CEFR (Companion Volume) — Theory and Practice, Universität Antwerpen, Belgien (online)

27/05/2019

Nigerian Literature and Culture in the EFL Classroom. Ringvorlesung Universität Würzburg

24/04/2018

Implementing Gamifification Principles in Task-Design. University of Antwerp, Antwerp, Belgium (online)

24/04/2018

Teaching Writing in the Contemporary EFL Classroom. Gazi University, Ankara, Turkey

24/04/2018

Developing Teacher Autonomy in the EFL Classroom. Gazi University, Ankara, Turkey

14/03/2017

Forensic Linguistics – An Introduction. North- West University, Potchefstroom, Südafrika

14/03/2017

Interactionism. North-West University, Potchefstroom, Südafrika

08/03/2017  

Stephen Krashen. North-West University, Potchefstroom, Südafrika Interactionism. North-West University, Potchefstroom, Südafrika

05/01/2017  

Lernerautonomie als Antwort auf aktuelle Fragen der Heterogenität und Inklusion im Fremdsprachenunterricht? – Keine Lehrkräfte, keine Lehrwerke als conditiones sine quibus non autonomen Unterrichts. Cornelsen Verlag, Berlin

19/09/2016  

Exploring the multilingual linguistic cityscape in the EFL classroom: The role of space and place in the development of learner autonomy. North West University, Vaal Triangle Campus, Südafrika

16/09/2016  

Learner Autonomy, Self-Directed Learning, and Learner Independence in the New Media Age - Mapping the Terrain of Practice. North West University, Potchefstroom, Südafrika

03/05/2016  

Exploring the multilingual linguistic cityscape in the EFL classroom: The role of space and place in the development of learner autonomy. North West University, Vaal Triangle Campus, Südafrika

03/03/2016  

Learner Autonomy, Self-Directed Learning, and Learner Independence in the New Media Age - Mapping the Terrain of Practice. North West University, Potchefstroom, Südafrika

17/10/2015

Developing Learner Autonomy with Technology. Gazi University, Ankara, Türkei (via Skype)

12/12/2015

Developing learner autonomy in- and outside the classroom. Gazi University, Ankara, Türkei (via Skype)

02/10/2015  

Action Research as a Pathway to Learner Autonomy? – Who, how and for what purpose(s)? Learner autonomy: action-research for teachers and learners. University of Antwerp, Antwerpen, Belgien (Plenarvortrag)

02/10/2015  

New Hybridities, Old Concepts? – Transcultural Negotiations of Gender and Other Identities in Gloria Anzaldúa and Sandra Cisneros. Fachhochschule Köln

09/09/2015  

‘We are all working together; that’s the secret’ – Multi-Level Collaboration and Learner Autonomy. To Teach is to Build Conference Naklo, Slovenia (Plenarvortrag)

29/06/2015  

‘Many of our schools are good schools if only this were 1965’ – Using Technology to Promote Learner Autonomy (Workshop). To Teach is to Build Conference Naklo, Slovenia

15/06/2015

The Concept of Gamifification and its Implications for Foreign Language Learning". University of Antwerp, Antwerpen, Belgien

17/10/2014

Developing Learner Autonomy with Technology. Gazi University, Ankara, Türkei (via Skype)

29/11/2014

iUsing technology tools in Learner Autonomy and Advising – ‘Marriage(s) of true mind(s)’ or ‘wolves in sheep’s clothing’?”. Kanda University of International Studies, Tokio, Japan

13/11/2014

 The Use of Game Strategies in Language Learning. University of Antwerp, Antwerpen, Belgien

05/05/2014

Using LLs in the EFL Classroom” Universität Siegen

11/03/2014

Gamification Strategies in Foreign Language Learning". University of Antwerp, Antwerpen, Belgien

14/10/2013

 Everyone is doing forensics’: An Introduction to Forensic Linguistics. University of Antwerp, Antwerpen, Belgien

22/10/2013  

The Use of Education Technology Tools in Foreign Language Learning – Advantages, Constraints and Challenges. International Teacher Training Seminar, Ca' Foscari University, Venedig, Italien

10/10/2013  

Autonomy in Language Autonomous approaches to teaching literature and fifilm. Kanda University of International Studies, Tokio, Japan

13/02/2012 

Autonomy in Language Learning. Universität Antwerpen, Belgien

13/02/2012  

Teaching Shakespeare in film and graphic novels. University of Newport, Newport, Wales, Vereinigtes Königreich

20/02/2011

Promoting Learner Autonomy in Language Learning. University of Newport, Newport, Wales, Vereinigtes Königreich

Vorträge und Workshops bei hochschuldidaktischen und schulischen Fortbildungsveranstaltungen

06/11/2019

Der Einsatz digitaler Medien im FSU Englisch. Fachtag Englisch, Cornelsen, Düsseldorf

01/07/2019

Der Einsatz digitaler Medien im FSU Englisch. Fachtag Englisch, Cornelsen, Mannheim

10/05/2019

“Everything I learned I learned from the movies” — Developing Students’ Audio-Visual Competence in the EFL Classroom. Fachtag Englisch, Cornelsen, Frankfurt

04/05/2019

“Everything I learned I learned from the movies” - Developing Students’ Audio-Visual Competence in the EFL Classroom. Fachtag Englisch, Cornelsen, Kassel

30/03/2019

Der Geist ist willig, aber das WLAN ist schwach’ – Using digitals tools in the 21st century EFL classroom. Fachtag Englisch Berufsschule, Cornelsen, Hannover

09/02/2019

“Envisioning other worlds” - Teaching sci-fifi in the EFL classroom. Cornelsen Englisch Fachtag, Kiel

09/02/2019

The ‘Der Geist ist willig, aber das WLAN ist schwach.’ Using digital tools in the 21st century EFL classroom”. Cornelsen Englisch Fachtag, Kiel

02/06/2018

Adaptives Üben. 2. Tagung Lehrwerksforschung im Dialog, Berlin (Impulsvortrag).

18/06/2018

Digitale Medien im kompetenzorientierten Deutsch- und Fremdsprachenunterricht”. Fachtagung Sprachen, Sparkassenakademie, Landshut, Landshut.

05/05/2018

‘Paper, pencil and pixel’ — Medienbildung im Englischunterricht. Englisch Fachtag, München (Plenarvortrag)

28/04/2018

‘Paper, pencil and pixel’ — Medienbildung im Englischunterricht. Englisch Fachtag, Nürnberg (Plenarvortrag)

14/04/2018

‘Paper, pencil and pixel’ — Medienbildung im Englischunterricht. Englisch Fachtag MSF in Baden- Württemberg, Mannheim (Plenarvortrag)

17/03/2018

‘Paper, pencil and pixel’ — Medienbildung im Englischunterricht. Englisch Fachtag MSF in Baden- Württemberg, Stuttgart (Plenarvortrag)

10/03/2018

Der Einsatz Neuer Medien im Englischunterricht - Chancen und Grenzen. Englisch Fachtag (Cornelsen), Hannover (Plenarvortrag)

03/03/2018

‘Der Geist ist willig, aber das WLAN ist schwach’ – Using digitals tools in the 21st century EFL classroom.CEN Tagung (Cornelsen), Berlin (Plenarvortrag)

03/02/2018

‘Paper, pencil and pixel’ - Medienbildung im Englischunterricht. Englisch Fachtag MSF in Baden- Württemberg, Freiburg (Plenarvortrag)

31/01/2018

‘Der Geist willig, aber das WLAN ist schwach’ – Using digitals tools in the 21st century EFL classroom. Lehrertagung digitale Schule Bayern (Cornelsen), Gauting (Plenarvortrag)

20/01/2018

‘I write, therefore I am’ - Schreibprozesse in der Fremdsprache initiieren und begleiten. Englisch Fachtag (Cornelsen), Chemnitz

20/01/2018

‘Let’s collaborate! Let’s cooperate! Let’s just do it together!’ – Gemeinsame Lernprozesse im Fremdsprachenunterricht Englisch fördern. Englisch Fachtag (Cornelsen), Chemnitz

04/11/2017

Der Einsatz Neuer Medien im Englischunterricht – Chancen und Grenzen. Englisch Fachtag (Cornelsen), Oldenburg (Plenarvortrag)

15/06/2016

The Textbook: Not Hindrance but Aid to Developing Learner Autonomy in the Advanced English Classroom. TEFL DAY Universität Würzburg (Workshop)

14/06/2016

India in the Classroom: Slumdog Millionaire: Workshop im Rahmen eines Projekttages zu India, Carl Netter Realschule, Bühl

29/10/2014

What makes transition from primary to secondary school successful? A box of ideas ... Lehrerfortbildungstag an der Universität Koblenz-Landau

15/08/2013

‘English PLEASE’: The Language and Pitfalls of International Conferences (Workshop). Werkstatt Wissenschaftskarriere (ZfH), Westfälische Wilhelms Universität Münster, Münster

08/08/2013

How to write a term paper. (Workshop). Universität Duisburg-Essen

20/11/2012

‘English PLEASE’: The Language and Pitfalls of International Conferences (Workshop). Werkstatt Wissenschaftskarriere (ZfH), Universität Duisburg-Essen

20/09/2012

Moderation des Runden Tisches ‘Karrierewege für Geisteswissenschaftler’. Herbstakademie, Zentrum für Hochschuldidaktik, Universität Duisburg-Essen

20/11/2011

‘English PLEASE’: The Language and Pitfalls of International Conferences (Workshop). Werkstatt Wissenschaftskarriere (ZfH), Universität Duisburg-Essen

Symposien

08/02/2019-

09/02/2019

Teaching for Environmental Justice: Environmental Education and the EFL classroom, Universität Würzburg (mit Claudia Deetjen)

24/08/2017

Let’s co-research!’ Learners as co- researchers in autonomous foreign language learning. The 18th World Congress of Applied Linguistics: Innovation and Epistemological Challenges in Applied Linguistics, Windsor Barra Hotel Convention Center, Rio de Janeiro, Brasilien (mit Giovanna Tassinari)

17/09/2014

Posting, poking and tweeting in and outside the classroom? The potential of social media for language learning. GAL Jahrestagung, Philipps-Universität Marburg (mit Kris Van de Poel)

29/09/2012

Language Learning in the Autonomy Classroom. GAL Jahrestagung, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, (mit Leni Dam & Lienhard Legenhausen & Bernd Rüschoff)

Sektionsleitungen

30/09/2016

GMF Bundeskongress 2016, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Englischsektion)

21/03/2014

2. Bundeskongress Englisch & Mehrsprachigkeit, Goethe-Universität Frankfurt a.M. (Sektion VII Standards und Kompetenzen) (mit Annika Kreft)

29/03/2012

Navigating Learner Junior Research Meeting in Applied Linguistics 2012, University of Antwerp, Antwerpen, Belgium (mit Saskia Kersten)

Sonstiges

01/10/2017-

08/10/2017

Explorationsreise zu inklusiven Schulen in Island und Schottland im Auftrag der Landesrektorenkonferenz Baden- Württemberg

10/09/2017-

12/09/2017

Besuch der Masaryk University, Brno, Tschechische Republik

Webinare

27/04/2020

Medienkompetenz im Englischunterricht: Digitale Medien einfach und erfolgreich einsetzen

09/04/2020

Englisch-Unterricht jetzt online erfolgreich und interaktiv gestalten

26/03/2020

Englisch-Unterricht jetzt online erfolgreich und interaktiv gestalten

23/03/2020

Englisch-Unterricht jetzt online erfolgreich und interaktiv gestalten

19/03/2020

Englisch-Unterricht jetzt online erfolgreich und interaktiv gestalten

16/03/2020

Englisch-Unterricht jetzt online erfolgreich und interaktiv gestalten

24/06/2019

Dystopische Literatur im Fremdsprachenunterricht

18/06/2019

Dystopische Literatur im Fremdsprachenunterricht

20/05/2019

Paper, Pen und Pixel — Der Einsatz digitaler Medien im Englischunterricht

18/06/2018

Paper, Pen und Pixel — Der Einsatz digitaler Medien im Englischunterricht

04/06/2018

'Paper, Pen und Pixel — Der Einsatz digitaler Medien im Englischunterricht

20/02/2018

‘Let's say it together’ – Classroom English einmal anders

18/01/2018

‘Let's say it together’ – Classroom English einmal anders (Mittelschule Bayern)

04/12/2017

‘We Hör-Seh-Verstehen im Englischunterricht mit dem Lehrwerk EGLIGHT 3/4

28/11/2017

‘We Hör-Seh-Verstehen im Englischunterricht mit dem Lehrwerk EGLIGHT 3/4

21/11/2017

‘We are all working together, that's the secret' - Warum es sich lohnt, Partner- und Gruppenarbeit im Englischunterricht zu fördern und zu fordern. Teil 2

20/11/2017

‘We are all working together, that's the secret' - Warum es sich lohnt, Partner- und Gruppenarbeit im Englischunterricht zu fördern und zu fordern. Teil 1

08/11/2017

‘Let’s say it together’ – Classroom English einmal anders

06/11/2017

‘Let’s say it together’ – Classroom English einmal anders

11/10/2017

“We are all working together, that's the secret' - Warum es sich lohnt, Partner- und Gruppenarbeit im Englischunterricht zu fördern und zu fordern

11/10/2017

‘Let’s say it together’ – Classroom English einmal anders

18/09/2017

“We are all working together, that's the secret' - Warum es sich lohnt, Partner- und Gruppenarbeit im Englischunterricht zu fördern und zu fordern”

Webinarmoderationen

01/04/2020

Learner Autonomy in the Time of Corona: Supporting Learners and Teachers in Turbulent Days. IATEFL Learner Autonomy SIG.