Workshop der DFG-Projekte „Deutsche Mystik in Übersetzung. Die Erfindung einer europäischen Idee“ (SPP 2130 „Übersetzungskulturen der Frühen Neuzeit“)
Organisiert von Prof. Dr. Anne Eusterschulte (Freie Universität Berlin), Dr. Cecilia Muratori (Università di Pavia), Dr. Antje Wittstock (Freie Universität Berlin)
Philosophers often appeal to the imagination of readers to visualize particularly difficult ideas. Sometimes actual images accompany philosophical works, but their status can vary: images can function as a means for explaining the content of a text, or as an alternative to the text itself. The latter case can be particularly useful when philosophical ideas need to be transmitted independently from words altogether, for instance when approaching a readership which would not have access to the written text. This workshop is devoted to discussing the varied functions of images as a philosophical tool. We are particularly interested in cases in which the images are more than a mere representation of the text, and instead work as a theoretical counterpoint to the texts.
The workshop will also be an occasion to discuss a main case study at the centre of our research project, namely the rich and creative images designed by the philosopher and theologian Dionysius Andreas Freher (1649–1728). Our team is editing Freher’s An Explication of Three Very Different Tables, a treatise extant in various versions, and with an extremely refined visual counterpart: three pop-up tables, which were intended to accompany viewers on a philosophical journey of spiritual renewal. Freher is in this context a case study for asking broader questions about the methods used throughout early modernity and modernity for visualising philosophy, and ultimately for philosophising with images.
Programm
MONTAG, 29.07.2024
13.30 Uhr
Ankunft mit Kaffee
14.00 Uhr
Begrüßung und Einführung in das Tagungsthema (Eusterschulte / Muratori / Wittstock)
14.15 Uhr
Sven Limbeck (Wolfenbüttel)
Der Hermaphrodit als Denk-Bild der Alchemie. Bebilderte Handschriften und Drucke des 15. bis 17. Jahrhunderts
15.00 Uhr
Simon Brandl (Berlin)
Michael Maier: Atalanta fugiens
15.45 Uhr
Wilhelm Schmidt-Biggemann (Berlin)
Das Bildprogramm in Heinrich Khunraths Amphitheatrum sapientiae aeternae
16.30 Uhr
Kaffeepause
17.00 Uhr
Gemeinsame Lektüre
Auszüge aus Dionysius Andreas Frehers An Explication of Three Very Different Tables und aus den Schriften Jacob Böhmes (eingeleitet und moderiert von Anne Eusterschulte, Cecilia Muratori, Antje Wittstock)
19.30 Uhr
Gemeinsames Abendessen
DIENSTAG, 30.07.2024
9.00 Uhr
Antje Wittstock (Berlin)
Tinctur und Transmutation in Dionysius Andreas Frehers Erklärung der ersten Tafel oder Figur
9.45 Uhr
Daniel Queiser (Berlin)
Archeus – innerer Scheidekünstler – spiritus mechanicus? Zum Verständnis der scheidend-gestaltenden Naturkraft bei Paracelsus als 'Arbeiter in der Materie'
10.30 Uhr
Marta Quatrale (Berlin)
Sebastian Franck und seine deutsche Übersetzung vom Corpus Hermeticum
11.15 Uhr
Kaffeepause
11.45 Uhr
Carsten Flaig (Berlin)
'Le plus grand de tous les flatteurs.' Die 'amour-propre' im Frontispiz der Maximes des Duc de La Rochefoucauld
12.30 Uhr
Alberto Bonchino (Dresden)
Bild als Vision. Anmerkungen zur Symbolik Franz von Baaders
13.15 Uhr
Mittagspause
14.30 Uhr
Michele Merlicco (Pavia) / Cecilia Muratori (Pavia)
Visualising Ideal Cities of the Renaissance: The Case of Francesco Patrizi
15.15 Uhr
Besuch des Handschriftenlesesaals und Abschlussrunde
17.00 Uhr
Ende des Workshops
Zeit & Ort
29.07.2024 - 30.07.2024
Herzog August Bibliothek
Lessingplatz 1
38304 Wolfenbüttel
Bibliotheca Augusta, Bibelsaal
Weitere Informationen
Prof. Dr. Anne Eusterschulte, Freie Universität Berlin, Institut für Philosophie
AnEuster@zedat.fu-berlin.de
Dr. Cecilia Muratori, Università di Pavia, Dipartimento di Studi Umanistici
cecilia.muratori@unipv.it
Dr. Antje Wittstock, Freie Universität Berlin, Institut für Philosophie
antje.wittstock@fu-berlin.de

