Workshops / Master Classes
The International Research Training Group regularly invites visiting scholars, who are acknowledged experts for specific aspects within their field of research, to conduct workshops and master classes. Held in small groups, these events enrich the discussion through current research contributions and offer the doctoral fellows the opportunity of intensive personal exchange about their methods, approaches and results with visiting scholars.
29.06.2015 | W.J.T. Mitchell, University of Chicago: "What Do Pictures Want?" |
26.06.2014 | Helga Nolte, CoachInSciene, Hamburg: "Einführung in die Regeln der Guten wissenschaftlichen Praxis" |
17.01.2014 | Marcel Finke / Roman Kirschner, LIQUID THINGS, Universität für angewandte Kunst Wien: "Material(ität), künstlerische Forschung und theoretische Arbeit" |
Oct. 31, 2013 | William J. T. Mitchell, University of Chicago: 'Iconology, Media, Politics' |
May 16, 2013 | Richard Shusterman, Florida Atlantic University: 'Ethics and Aesthetics: Somaesthetics and the Performative Art of Living' |
Feb. 18, 2013 | Barbara Wittmann, Bauhaus-Universität Weimar: 'Medien des Entwerfens' |
Jan. 14, 2013 | Juliane Rebentisch, Hochschule für Gestaltung Offenbach: 'Entgrenzungen des Kunstwerks und interventionistische Praktiken' |
Dec. 12, 2012 | Daniel Dayan, CNRS Paris: 'Attention, Visibility, Monstration, Witnessing: Rethinking the Role of Media in the Public Sphere' (workshop in cooperation with Centre Marc Bloch) |
Dec 03, 2012 | Thomas Y. Levin, Princeton University: 'Phonopost: Towards a Media Archeology of Voice Mail' |
Feb. 15, 2012 | Jee-Un Kim, lawyer: 'Copy Right/Media Right' |
Nov. 28, 2011 |
Thomas Y. Levin, Princeton University: 'Datamoshing as Syntactic Form: Reading Digital Video Compression Algorithm Hacking' |
May 20, 2011 | Shannon Jackson, University of California at Berkeley: 'Social Works' |
Feb. 14-16, 2011 | Regine Strätling, Freie Universität Berlin: 'Introduction to Interart Studies' |
Dec. 16, 2010 | Dominique Blüher, Harvard University: 'Film und Autobiographie' |
June 11, 2010 | Søren Møller Sørensen, Københavns Universitet: 'Klang in der Lebenswelt' |
June 10, 2010 | Bianca Schemel, Humboldt-Universität Berlin: 'She She Pop: Träumlabor' |
June 02, 2010 | Jean Clam, Centre Marc Bloch Berlin: 'Glühen. Über den Idealismus - seinen Aufgang und Niedergang in der Psyche' |
Jan 20, 2010 | Miya Yoshida, freelance art critic: 'Tag the World' |
Jan. 19, 2009 | Natasha Grigorian, Cambridge University: 'Auf dem Weg zum Gesamtkunstwerk: Paul Valérys Melodrama Sémiramis und der Einfluss der Ballets Russes' |
Dec. 09, 2008 | Hans-Ulrich Gumbrecht, Stanford University: 'Gibt es eine "geistige Situation unserer Gegenwart" - und welche wären ihre Institutionen?' |
July 09, 2008 | Wendy Sutherland, New College of Florida: 'Homosocial Desire and the Black in Ernst Lorenz Rathlef's Die Mohrinn zu Hamburg' |
July 01, 2008 | Josef Früchtl, Universität Amsterdam: 'Vertrauen in die Welt. Wie die Kunst auf ein ontologisches Problem der Moderne reagiert' |
Feb. 01, 2008 | Michael Taussig, Columbia University: 'I swear I saw that' |
Jan. 17, 2008 | Hito Steyerl, Universität der Künste Berlin: 'Das Leben, so wie es ist' |
Dec. 12, 2007 | Hans-Ulrich Gumbrecht, Stanford University: 'What is Cutting-Edge in the Humanities' |
Oct. 22/Dec. 03, 2007 | Yvonne Spielmann, Hochschule der Künste Braunschweig: 'Intermedialiät/Hybridität' |
July 05, 2007 | Philip Ursprung, Universität Zürich: 'Experimentelle Kunst ist niemals tragisch. Kunst und Leben seit den 1960er Jahren' |
June 29, 2007 | Jean Clam, CNRS Strasbourg/Centre Marc Bloch Berlin: 'Das Zeitalter des Gefühls und seine Darstellbarkeit. Zum Film 'Marie Antoinette' von Sophia Coppola' |
June 28, 2007 | Allen Weiss, New York University: 'Varieties of Audio Mimesis: On the Microstructures of Musical Representation' |
Dec. 13, 2006 | Hans-Ulrich Gumbrecht, Stanford University: 'Warum es auf Stimmung ankommt' |
Nov. 08,.2006 | Frederik Tygstrup, Københavns Universitet: 'Field of research Interart Studies' |