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PD Dr. Philipp Löffler

Institut / Einrichtungen:

Professor (Vertretung im SoSe 21 und WS 21/22)

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
Raum JK 28/220
14195 Berlin

Vita

Abschlüsse:

Venia Legendi für das Fach Amerikanistik: Literatur- und Kulturwissenschaft, Ruprecht Karls Universität Heidelberg (2018)

Dr. Phil. (summa cum laude), Ruprecht Karls Universität Heidelberg (2011)

Magister Artium (with distinction, 1,0), Eberhard-Karls-Universität Tübingen (2006)

Master of Arts, Washington University, Saint Louis (USA) (2005)


Wissenschaftlicher Werdegang:

 2011 – 2018: Habilitation im Fach Amerikanistik an der Universität Heidelberg.

 2007 – 2011: Promotion im Fach Amerikanistik an den Universitäten Mainz und Heidelberg

 2004 - 2005: Studium an der Washington University, Saint Louis, M.A. Program, German and Comparative Literature

 2001 - 2006: Studium Amerikanistik, Neuere Deutsche Literatur, Allgemeine Rhetorik an der Universität Tübingen


Lehrtätigkeit:

 Oktober 2019 - Heute: Vertretung Professur (W3) Amerikanistik (Susanne Opfermann), Goethe-Universität Frankfurt

 April 2009 - Heute: Ruprecht-Karls Universität Heidelberg, Anglistisches Seminar, wissenschaftlicher Angestellter/akademischer Rat a.Z.

 Januar 2012 - Juli 2012: University of Washington, Seattle, English Department, Visiting Assistant Professor

 Juli - September 2009: Visiting Scholar, Columbia University, New York (DAAD)

 Oktober 2007 - März 2009: Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Fachbereich für Translations-, Sprach- und Kulturwissenschaft, wissenschaftlicher Angestellter

 Oktober 2006 - September 2007: Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Anglistisches Smeinar, Lehrbeauftragter

 2004 - 2005: Washington University Saint Louis, German Department, Teaching Assistant

Amerikanischen Lyrik des 19. Und 20. Jahrhunderts,

Literatur des “Gilded Age”,

Ameriaknische Romantik in transatlantischer Perspektive,

(Neo)Pragmatism und Literatur,

Literatur und Erziehung,

Geschichte des Lesens.

  1. Publishing Scoundrels: American Literature and the Invention of Professional Authorship, 1790-1915 (in preparation).
  2. Key Concepts for the Study of Culture. Mit Vera Nünning und Margit Peterfy. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier (2020).
  3. Pluralist Desires: Contemporary Historical Fiction and the End of the Cold War. Rochester, NY: Camden House, 2015.
  1. Handbook of American Romanticism. Ed. Philipp Löffler, Clemens Spahr, and Jan Stievermann. Berlin: De Gruyter (2021).
  2. How to Read the Literary Market. Special Issue Zeitschrift für Anglistik and Amerikanistik 68.1. (2021). Ed. Dustin Breitenwischer, Philipp Löffler, Johannes Völz.
  3. Reading the Canon: Literary History in the 21st Century. Ed. Philipp Löffler. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2017.
  4. Reading Practices. REAL Yearbook of Research in English and American Literature. Vol. 31. Ed. Winfried Fluck, Günter Leypoldt, and Philipp Löffler. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2015.
  5. Pluralist Desires: Contemporary Historical Fiction and the End of the Cold War. Rochester, NY: Camden House, 2015.
  6. Conceptions of Collectivity in Contemporary American Literature. Special Issue Amerikastudien/American Studies 57.2. (2012). Ed. Clemens Spahr and Philipp Löffler.
  1. “A Twice-Told Tale? Genre and and Sponsorship in the Antebellum Literary Market.” Special Issue “How to Read the Literary Market” Zeitschrift für Anglistik and Amerikanistik 68.1. (2021). Ed. Dustin Breitenwischer, Philipp Löffler, Johannes Völz. 25-42.
  2. “How to Read the Literary Market: An Introduction” (with Johannes Voelz and Dustin Breitenwischer). Zeitschrift für Anglistisk und Amerikanistik. Special Issue Zeitschrift für Anglistik and Amerikanistik 68.1. (2021). Ed. Dustin Breitenwischer, Philipp Löffler, Johannes Völz. 3-8.
  3. “German Universities, American Literature: George Bancroft and the Liberal Arts Idea.” CLIO: A Journal of Literature, History, and the Philosophy of History 47.2 (2020): 167-191.
  4. “German Contributions: Annual Report.” American Literary Scholarship 2017 (1): 391-398.
  5. “German Contributions: Annual Report.” American Literary Scholarship 2016 (1): 375-383.
  6. “Introduction: Reading in the Age of Academic Literary Studies.” Reading Practices. REAL Yearbook of Research in English and American Literature. Ed. Vol 31. Winfried Fluck, Günter Leypoldt, and Philipp Löffler. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2015. 1-11.
  7. “Identity Fiction and the Rise of Theory.” In: Reading Practices. REAL Yearbook of Research in English and American Literature. Vol. 31. Ed. Winfried Fluck, Günter Leypoldt, and Philipp Löffler. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2015. 149-167.
  8. “German Contributions: Annual Report.” American Literary Scholarship 2015 (1): 415-419.
  9. “From Cold War Politics to Post-Cold War Fiction: Philipp Roth’s I Married a Communist and the Problem of Cultural Pluralism.” College Literature. 42.2 (Fall 2015): 597-618.
  10. “‘Longing on a Large Scale Is What Makes History:’ The Uses of Baseball and the Problem of Story-Telling in Don DeLillo’s Underworld.” NINE. A Journal of Baseball History and Culture 23.1 (Spring 2015): 91-109.
  11. “Introduction: Conceptions of Collectivity in Contemporary American Literature” (with Clemens Spahr). In: Conceptions of Collectivity in Contemporary American Literature. Ed. Clemens Spahr and Philipp Löffler. Special Issue Amerikastudien/American Studies 57.2 (2012): 161-176.
  12. “‘Language is the House We Live in:’ Language-Centeredness and the Limits of Political Activism in Post-War American Poetry (1950-1980).” In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 57.4 (2009): 355-374.

Buchkapitel und Sammelbandbeiträge 

  1. “Of Apes and Children: Communication, Interdisciplinarity, and Michael Tomasello’s Why We Cooperate (2009)”. Culture2: Key Works of the 21st Century. Ed. Frank Kelleter and Alexander Starre. Bielefeld: Transcript (forthcoming 2021).
  2. “Authorship as Profession and the Uses of Genre in Antebellum America”. Handbook of American Romanticism. Ed. Philipp Löffler, Clemens Spahr, Jan Stievermann. Berlin: De Gruyter, 2021. 229-248.
  3. “Introduction: American Romanticism in Context”. Handbook of American Romanticism. Ed. Philipp Löffler, Clemens Spahr, Jan Stievermann. Berlin: De Gruyter, 2021. 1-6.
  4. “‘The Best Battlefield Scene of All Times:’ The Feeling of History and the Problem of Realism.” In: Rhetoric of Evidence. Epistemic Models and Rhetorical Practice in Science, Education, and Culture. Ed. Olaf Kramer. Anderson, SC: Parlor Press (forthcoming 2021).
  5. “Alltag und Exzess: William Carlos Williams, F. Scott Fitzgerald und der amerikanische Modernismus in den Zwischenkriegsjahren”. 1917: Einbruch/Aufbruch der Moderne in Literatur, Musik und den Künsten. Leipzig: Schriften der Sächsischen Akademie der Wissenschaften, 2020. 70-82.
  6. “Consequences of Academic Reading? Professionalism, Critique, and the Public Humanities”. American Counter/Publics. Ed. Ulla Haselstein, Frank Kelleter, Alexander Starre, Birte Wege. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2019. 379-397.
  7. “The Sociology and Institutions of Contemporary American Fiction.” The American Novel in the 21st Century: Cultural Contexts – Literary Developments – Critical Analyses. Ed. Michael Basseler and Ansgar Nünning.Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2019. 37-55.
  8. „Populäre Kulturen – Made in the USA: Zur Erfolgsgeschichte amerikanischer Fernsehserien im 21. Jahrhundert.” Kulturgeographie USA – Moderne Landeskunde. Ed. Werner Gamerith und Ulrike Gerhard. Berlin: Springer Verlag, 2017. 275-282.
  9. “The Practice of Reading and the Need for Literary Value.” Reading the Canon: Literary History in the 21st Century. Ed. Philipp Löffler. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2017. 1-22.
  10. “Zwischen Pragmatismus und Heilsgeschichte: Zur Funktion der Straße in der amerikanischen Literatur des 20. Jahrhunderts.” On the Road – Über die Straße. Ed. Erik Wegerhoff. Berlin: Wagenbach, 2016. 87-113.
  11. “Philip Roth’s American Pastoral.” In: The American Novel of the Twentieth and Twenty-First Centuries. Ed. Timo Müller. De Gruyter Handbooks in English and American Studies. Berlin: De Gruyter, 2016. 389-401.
  12. “Aliens in America: Steven Spielberg, Toni Morrison, and the Ends of Postmodernism.” In: The Poetics of Genre in the Contemporary American Novel. Ed. Tim Lanzendörfer. Lanham, MD: Lexington Books, 2015. 17-35.
  13. “Expert Authority: Postwar American Literature and the Production of Intellectual Life.” In: Emergent Forms of Life in Contemporary English and American Fiction. Ed. Michael Basseler, Daniel Hartley, and Ansgar Nünning. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. 97-118.
  14. “‘Thoreau’s Economy:’ Walden, Homestead Politics, and the Use of Land in 19th Century American Culture.” In: Rural America. Ed. Antje Kley and Heike Paul. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2015. 37-52.
  15. “Beat Poetry and the Cold War.” In: Handbook of American Poetry: Contexts – Developments – Readings. Ed. René Dietrich, Oliver Scheiding, and Clemens Spahr. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. 297-310.
  16. “Was ist eine literarische Epoche? Literaturgeschichte, literarischer Wandel und der Praxisbegriff in den Geistes- und Sozialwissenschaften.” In: Praxeologie. Ed. Friederike Elias, Albert Franz, Henning Murmann und Ulrich Weiser. Berlin: De Gruyter, 2014. 73-97.
  17. “‘The Possibility to Make Worlds:’ Self-Creation, Lukàcsean Aesthetics, and Richard Powers’ Plowing the Dark.” In: Ideas of Order. Narrative Patterns in the Novels of Richard Powers. Ed. Antje Kley and Jan Kucharzewski. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. 93-120.
  18. “Lost and Found: The Challenge of Teaching 9/11 Poetry.” In: Learning 9/11: Schlüsselkompetenzen und ihre didaktische Umsetzung im kulturwissenschaftlichen Unterricht an der Hochschule. Ed. Irina Bauder-Begerow and Stefanie Schäfer. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2011. 177-198.
  19. “Zwischen Multikulturalismus und sozialer Gerechtigkeit: Zum Identitätsdiskurs der Globalisierung.” In: Kulturtheorien im Dialog: Neuorientierung in der kulturwissenschaftlichen Text-Kontext Debatte. Ed. Oliver Scheidung, Frank Obenland and Clemens Spahr. Berlin: Akademieverlag, 2011. 137-156.
  20. “The Trouble with Ethnicity: Iconizing the Negro Artist Miles Davis.” In: American Cultural Icons and the Production of Representative Lives. Ed. Bernd Engler and Günter Leypoldt. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2010. 241-258.

Book Reviews/Rezensionen: 

  1. Lise Jaillant, ed. Publishing Modernist Fiction and Poetry. In: American Literary History (2020). Web.
  2. Janina Rojek. “A Feast that Lasts a Year or Two:” Writing, Reading, and Editing Serials in the ‘Quality Monthlies’. In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 68.2. (2020): 112-115.
  3. Walter Benn Michaels. The Beauty of a Social Problem. In: Amerikastudien/American Studies 61.3 (2017). Web.
  4. Alfred Bendixen and Stephen Burt (eds.): The Cambridge History of American Poetry. In: Anglia 135.2 (2017): 404-407.
  5. Jennifer Ashton (ed.): The Cambridge Companion to American Poetry since 1945. In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 62.2 (2014): 173-176.
  6. Birte Christ et al. (eds.): American Studies/Shifting Gears. In: Amerikastudien/American Studies 58.3 (2013): 507-509.
  7. David Boersema. Pragmatism and Reference. In: Amerikastudien/American Studies 56.2 (2011): 274-276.