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Nina Tolksdorf

Tolksdorf, Nina

Postdoc der FSGS

Deutsche Literaturwissenschaften

Adresse
Raum JK 33/132

Vita:

seit 2020 Postdoktorandin am Exzellenzcluster Temporal Comunities (Digital Construction of Authorship)

2018-2019  Postdoktorandin an der Friedrich Schlegel Graduiertenschule für literaturwissenschaftliche Studien der Freien Universität Berlin

2011-2017 Promotion im Fachbereich Deutsche Literaturwissenschaften an der Johns Hopkins University, Baltimore

2014-2015 Gastdoktorandin an der Friedrich Schlegel Graduiertenschule für literaturwissenschaftliche Studien der Freien Universität Berlin

2004-2010 Studium der Neueren deutschen Literatur, Komparatistik und Philosophie an der Technischen Universität Berlin

2006-2007 Auslandssemester an der University of Aberdeen, Schottland


Seminare:

Taking Risks: Literature and Film

The Holocaust in Film and Literature (TA)

German Language (A1-C2)

Lesekreis:

Derrida und die Literaturwissenschaften

Her research focusses on digital constructions of authorship with a specific focus on the materiality of the digital and its rhetoric: On the one hand, hypertexts seem to be a realization of poststructuralist and deconstructive theories of authorship. On the other hand, contemporary literature is confronted with discourses that demand writers to be 'real' and 'authentic', by which they strengthen and reinvent concepts of authorship. For digital literature, one strategy to attest to its authenticity is by referring to the materiality of printed literature. Since questions of the materiality and the technology of writing are constitutive for the construction of authorship, the project analyses the rhetoric and visualization of these materialities in digital literature in order to re-evaluate the contradictory concepts of authorship.

Another research project, entitled Pantomime and/as Literature, examines pantomime in early 20th century literature and art and shows that pantomime plays a crucial role in revealing mimetic strategies and functions of texts, films, and graphics and displays the precarious nature of what it mimes. Because pantomime occupies a status between dancing, acting, and writing, it is not yet well established in literary criticism. However, precisely this peculiar position enables a fruitful dialogue between film, literary modernism, and performance studies that examine their mimetic strategies and, in turn, expose pantomimic features of language.

In her dissertation, Riskante Redlichkeit. Nietzsche – Kleist – Kafka, Nina Tolksdorf formulates a performative concept of Redlichkeit/sincerity. She discusses the possibilities to rethink concepts of sincerity, integrity, and authenticity with and after poststructuralist theories of language. The book, entitled Performativität und Rhetorik der Redlichkeit. Nietzsche – Kleist – Kafka – Lasker-Schüler, will be published in 2020.


 

 

BUCH:

Performativität und Rhetorik der Redlichkeit. Nietzsche – Kleist – Kafka – Lasker-Schüler (bevorstehend in der Reihe "Hermaea" bei de Gruyter)

ARTIKEL:

„Die Literarische Pantomime“ In: Handbuch Literatur und Performance. Hrsg. von Lucia Ruprecht und Bettina Brandl-Risi, de Gruyter (in Vorbereitung)

„Ein Fallbeil für die Aufklärung: Heinrich von Kleists Michael Kohlhaas“ (bevorstehend in The German Quaterly, peer-reviewed)

„Kafkas Sprachen der Scham” (bevorstehend in ICLA-preceedings, peer-reviewed)

„Riskante Redlichkeit. Wahrsprechen in Nietzsches Also sprach Zarathustra“ In: Nietzsche als Kritiker und Denker der Transformation. Hrsg. von Helmut Heit und Sigridur Thorgeirsdottir. Berlin, Boston 2016, S. 37- 48. (peer-reviewed)

„Zu den Figuren und Strukturen der Wiederholung in Nietzsches Also sprach Zarathustra” In: Nietzsches Zarathustra Auslegen: Thesen, Positionen und Entfaltungen zu »Also sprach Zarathustra« von Friedrich Wilhelm Nietzsche. Hrsg. von Ates Murat, et al. Marburg 2014, S. 191-206.

BUCHBESPRECHUNG:

Nicholas D. More. Nietzsche’s Last Laugh. Ecce Homo as Satire. Cambridge, United Kingdom; New York: Cambridge University Press, 2014. In: Claudia Breger and Benjamin Robinson. “Complexity/Simplicity” Special Section. MLN 130.3 (2015).  

KLEINERE BEITRÄGE:

mit Anja Ketterl: „Vom Userchen und der Flexibilität der deutschen Sprache.“ Ein Beitrag zur inklusiven Sprache. Blogbeitrag auf Literaturwissenschaft in Berlin Juni 2018

mit Anna Beckmann, Vivien Bruns, Camilo Del Valle, Jennifer Gasch: Tagungsbericht: „Eskalation! Skandal in der Literatur und den Künsten“, Dezember 2019

Tagungsbericht: „Rhetoriken der Bewegung. Tanz–Pantomime–Akrobatik“, Dezember 2018


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