Springe direkt zu Inhalt

Prof. Dr. Michael Auer

Vita

  • 1998-2005 Undergraduate and Graduate Studies of Philosophy, English, and Ancient Greek at the University of Freiburg, Germany
  • 2005-2006 Visiting Graduate Student at Purdue University
  • 2006-2008 Graduate Studies in German and Comparative Literature at Indiana University
  • 2008 Graduate Student Prize of the German Studies Association
  • 2008-2011 PhD candidate in the joint German-Italian Doctoral School of the Universities of Bonn, Germany, and Florence, Italy
  • Winter 2011 Visiting Scholar at the Center for Comparative European Studies (Zeus) at the University of Cologne, Germany
  • Spring 2012 Assistant Professor (Wissenschaftlicher Assistent) in German Studies at the University of Bonn, Germany
  • 2012-2022 Assistant Professor (Wissenschaftlicher Assistent) in German Studies at Ludwig-Maximilians-Universität Munich, Germany
  • 2013 Prize of the 16th International Forum ‚Junge Heine Forschung‘
  • Winter 2015/16 Junior Researcher in Residence at the Center for Advanced Studies at LMU
  • WiSe 2016/17 Visiting Professor at the Department of Germanic Languages and Literatures of Harvard University
  • SoSe 2017 Visiting Scholar at the English Department of the University of California, Berkeley
  • Spring 2018 Visiting Professor for German Literature at the University of Vienna, Austria
  • 2022-2023 Associate Professor for German Literature at the University of Vienna, Austria
  • Spring 2023 Max Kade Visiting Professor at the University of California, Santa Barbara
  • Since Winter 2023/24 Associate Professor for Comparative Literature at the Peter Szondi-Institute of the Freie Universität Berlin

 

Academic Interests

 

Politics and literature

Form semiotics

Metrics and rhythm

European drama since antiquity

Media theory

Lyrical soundscapes

 

  • Souveräne Stimmen. Politische Ode und lyrische Moderne. Göttingen: Wallstein[forthcoming in 2024].
  • Wege zu einer planetarischen Linientreue? Meridiane zwischen Jünger, Schmitt, Heidegger und Celan. Munich: Wilhelm Fink 2013 (= Dissertation Bonn/Florenz, 2011).

 

  • Klopstock-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler 2023.
  • with Claude Haas: Kriegstheater. Darstellungen von Krieg, Kampf und Schlacht in Drama und Theater seit der Antike, Stuttgart: Metzler 2018.

 

  • ›Lyrische Deutungshoheit im Neunjährigen Krieg. Boileau versus Perrault und Congreve.‹ Poetica. Zeitschrift für Sprach- und Literaturwissenschaft 54 (2023): 106-128.
  • ›Saytenspiel. Die Drucklegung des Takts 1733-1805.‹ Sprache und Literatur. Zeitschrift für Medien und Kultur 50 (2021): 157-179.
  • ›The People’s Microphone. Amplification and Circulation in Klopstock’s Ode Der Grenz-stein (1782).‹ German Quarterly 93.2 (Spring 2020): 186-203.
  • ›Allophonie. Musikalität in den Niemandsrosen-Liedern.‹ Celan-Perspektiven 1 (2019): 85-96.
  • ›Mètre – Maître. Gesetzgebung und Selbstermächtigung in der Ode der frühen Neuzeit.‹ Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte. Cahiers d’Histoire des Littératures Romanes 41.3/4 (2017): 265-281.
  • ›Thermostatische Dichtung. Hölderlins Klimapoetik.‹ Zeitschrift für Kulturwissenschaften 1.2016: 59-71.
  • ›Epideixis und Encyklopaedie. Schlegels Philologie zwischen Kulturwissenschaft und Kulturpolitik.‹ Athenäum. Jahrbuch der Friedrich Schlegel-Gesellschaft 25 (2015): 123-147.
  • ›Ein Mord, den keiner begeht. Die Polizei in Doderers ‘Dämonen’.‹ Zeitschrift für deutsche Philologie (Beiheft 15: Heimito von Doderers ›Dämonen‹-Roman: Lektüren) 2016: 167-174.
  • ›Auf die Verlierer. Heines ‘Nordsee’-Oden.‹ Heine Jahrbuch 53 (2014): 1-12.
  • ›Pindars Nomos und Agambens Basileus. Zur Textpolitik des Homo sacer.‹ Poetica. Zeitschrift für Sprach- und Literaturwissenschaft 45.3-4 (2013): 271-297.
  • Figura Etymologica. Heidegger’s Critique of the Economy of Reproduction.‹ Angelaki. Journal of the Theoretical Humanities 17.1 (2012): 13-29.
  • ›Of Hearing and Hearing Of. Das Unerhörte in Goethe’s Novella.‹ Germanic Review 86.1 (Januar 2011): 58-72.
  • ›Inter-Titles and Calendar-Time. Godard’s History of Manners.‹ Quarterly Review of Film and Video 28.1 (Januar 2011): 1-12.
  • ›‘Originalnatur’ in Wilhelm Meisters Wanderjahre.‹ German Studies Review 32.3 (Oktober 2009): 637-651.
  • ›‘Und eine Freiheit macht uns alle frei!’ Das Polyptoton in Schillers Freiheitsdenken.‹ Monatshefte 100.2 (Sommer 2008): 247-265.

 

Articles in Edited Volumes

  • ›'Der Freiheit Exempelchen'. Klopstock und die Amplifikation politischer Anlässe.‹ Gelegenheitslyrik in der Moderne. Tradition und Transformation einer Gattung, ed. by Johannes Franzen and Christian Meierhofer, Bern 2022: 81-102.
  • ›Beyond A Global Horizon. Vers la pensée planétaire (1964) and the Discourse of Planetarity 1930-2020.‹ Envisioning the World, Mapping the Global. Perspectives, Positions, Communities, ed. by Mathias Albert, Sandra Holtgreve, and Karlson Preuß, Bielefeld 2021: 199-221.
  • ›Rahmennähung. Lyrik und Novellistik in Kellers Sinngedicht.‹ Lyrik des Realismus, ed. by Christian Begemann and Simon Bunke, Freiburg 2019: 327-349.
  • ›Schillers Kriege.‹ Kriegstheater. Darstellungen von Krieg, Kampf und Schlacht in Drama und Theater seit der Antike, ed. by Michael Auer and Claude Haas, Stuttgart 2018: 189-202.
  • ›Nachhallzeit. Malherbes (post-)souveräne Temporalität des Donners.‹ Phänomene der Atmosphäre, ed. by Urs Büttner and Ines Theilen, Stuttgart 2017: 339-352.
  • ›Anlass und Deutung. ‘Gelegenheitsdichtung’ bei Paul de Man.‹ Was ist Deutung?, ed. by Susanne Lüdemann and Thomas Vesting, Munich 2017: 189-208.
  • ›(Ver-)Fassungsfragen. Zufall und Politik in den Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten.‹ Ästhetik des Zufalls. Ordnungen des Unvorhersehbaren in Literatur und Theorie (Beiheft of Euphorion), ed. by Christoph Pflaumbaum, Carolin Rocks, Christian Schmitt, and Jan Tetzlaff(2015): 159-176.
  • ›Die Novelle zwischen der Rahmung des Ausnahmezustands und den Fluchtlinien des Übergangs.‹ Literatur des Ausnahmezustands (1914-1945), ed. by Cristina Fossaluzza and Paolo Panizzo, Würzburg 2014: 231-266.
  • ›Präfigurationen des Planetarischen. Ernst Jünger, Gayatri Spivak und die typologische Lektüre.‹ Figuren des Globalen. Weltbezug und Welterzeugung in Literatur, Kunst und Medien, ed. by Christian Moser and Linda Simonis, Göttingen 2014: 73-84.
  • ›In Common. Economy in Walden.‹ Wirtliche Ökonomie. Philosophische und dichterische Quellen, ed. by Ivo De Gennaro et al., Nordhausen 2013: Vol. 1: 237-256.
  • ›(Ana-)Gnorisis. Zur Semiotik der Odyssee.‹ Sêma – Wendepunkte der Philologie, ed. by Joachim Harst and Kristina Mendicino. Würzburg 2013: 49-64.
  • ›A E I O U. Jüngers Politik der Vokale.‹ Phono-Graphien. Akustische Wahrnehmung in der deutschsprachigen Literatur von 1800 bis zur Gegenwart, ed. by Marcel Krings. Würzburg 2011: 333-346.
  • Art. ›Oden und andere lyrische Formen.‹ Klopstock-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler 2023, 61-92.
  • Art. ›Politik.‹ Klopstock-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler 2023, 371-379.
  • Art. ›Sport.‹ Klopstock-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler 2023, 389-397.
  • Art. ›Perspektiven der Klopstock-Forschung.‹ Klopstock-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler 2023, 455-461.
  • Art. ›Biographische Skizze.‹ Klopstock-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler 2023, 3-9.
  • Art. ›Welthorizont.‹ Welt-Komposita. Ein kleines Lexikon, ed. by Thomas Erthel and Robert Stockhammer, Munich 2020: 109-112.
  • with Claude Haas: ›Einleitung.‹ Kriegstheater. Darstellungen von Krieg, Kampf und Schlacht in Drama und Theater seit der Antike, Stuttgart 2018: 1-5.
  • ›Giorgio Agamben – Soglia.‹ Italienische Texte zur politischen Theorie – Von Dante bis Agamben, ed. by Cordula Reichart, Munich 2018: 311-314.
  • ›Stilwille (Nietzsche).‹ Rom rückwärts. Europäische Übertragungsschicksale von Lucan bis Lacan, ed. by Judith Kasper and Cornelia Wild, Paderborn 2015: 126-129.