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Dr. Christine Knoop

Institut / Einrichtungen:

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Weitere Adresse
Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik, Grüneburgweg 14, 60322 Frankfurt

Sprechstunde

Nach Vereinbarung per E-mail.

Vita

  • 1998-2004 Studium der Germanistik, Romanistik und Theaterwissenschaft an der Ludwig-Maximilians-Universität München und der Sorbonne in Paris
  • 2004-2009 Promotion in Komparatistik am University College London
  • 2008-2009 Beschäftigung als Lehrbeauftragte am University College London
  • 2009-2012  Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Cluster 'Languages of Emotion' (Rhetorik) und Lehrbeauftragte am Peter Szondi-Institut
  • 2012-2013 Stipendiatin am Cluster 'Languages of Emotion' und Lehrbeauftragte am Peter Szondi-Institut
  • seit 10/2013  Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik, Frankfurt am Main
  • Inszenierungen von Autorschaft in der deutschen und französischen Literatur des 20. und 21. Jahrhunderts
  • Konzepte von Komik und Moral in der deutschen und französischen Literatur des 17.-19. Jahrhunderts (Komödie/ Roman)
  • Interdisziplinäre Literaturwissenschaft
  • Kundera and the Ambiguity of Authorship. London: Maney, 2011 [= MHRA Texts & Dissertations, vol. 79].
  • Mit Oliver Lubrich (Hg.). Cumaná 1799. Alexander von Humboldt’s Travels Between Europe and the Americas. Bielefeld: Aisthesis. (In Vorbereitung)
  • “Fictional Communication. Developing Gregory Bateson’s ‘Theory of Play and Fantasy’.” Kybernetes 36.7-8 (2006): 1113-1121 [Interdisciplinary Gregory Bateson Memorial Issue. Hg. v. Georg Ivanovas].
     
  • “Beyond Dualism: On S.J. Schmidt’s Attempt to Rewrite Constructivism.” Constructivist Foundations, 3.1 (2007), 55.

  • “Dangerous Disguise: On the Relation Between Kitsch and the Arts.” Display and Disguise. Hg. v. Manon Matthias et al. Oxford: Peter Lang, 2011. 145-161.

  •  “Is Digression a Viable Concept for Literary Studies? Cross-Generic Writing and Authorial Intrusion in Milan Kundera’s L’Immortalité.” ‘Textual Wanderings’. The Theory and Practice of Narrative Digression. Hg. v. Rhian Atkin. London: Maney, 2011. 112-126.

  • “Toward a Theory of Observers in Action. Open peer commentary on the target article ‘From Objects to Processes: A Proposal to Rewrite Radical Constructivism’ by Siegfried J. Schmidt.” Constructivist Foundations 7.1 (2011): 10-12.

  •  “‘Here lies Dwight, here lies his gun. He was bad, now he’s done’. On Justice and Schadenfreude.” The Television World of Pushing Daisies: Critical Essays on the Bryan Fuller Series. Hg. v. Alissa Burger. Jefferson: McFarland, 2011. 92-114.

  • “Over the Edge of the Mental Map: On the Narrative Functions of Wilderness in Abbé Prévost’s Manon Lescaut.” Romance Studies, 30.1 (2012). 36-47.

  • “‘Und fast ein Mädchen wars’: Zur Darstellbarkeit von Inspiration bei Rainer Maria Rilke.” The German Quarterly 85:3 (2012). 253-274.

In Vorbereitung

  • “Architecture and Utopia in Scheerbart’s Rakkóx der Billionär.” Text & Image Relations in Modern European Culture. Hg. v. Thomas Baldwin et al. Amsterdam: Purdue. (Im Druck)

  • “Haben Gender und Queer Studies mit Genet ein Problem?” Jean Genet und Deutschland. Hg. v. Matthias Lorenz und Oliver Lubrich. Gifkendorf: Merlin. (In Vorbereitung)

  • Mit Oliver Lubrich und Arthur Jacobs. “Jean Genet und die Ästhetisierung des Abweichenden. Ein interdisziplinäres Experiment.” Jean Genet und Deutschland. Hg. v. Matthias Lorenz und Oliver Lubrich. Gifkendorf: Merlin. (In Vorbereitung)

  • Mit Nina Peter, Catarina v. Wedemeyer und Oliver Lubrich. “Sprachbilder der Krise. Metaphern im medialen und politischen Diskurs.”  Krise, Cash & Kommunikation - Analysen zur Darstellung der Finanzkrise in den Medien. Hg. v. Kathrin Lämmle, Anja Peltzer und Andreas Wagenknecht. (In Vorbereitung)
  • “On Paper and On the Reader’s Mind. Measuring the Relation Between Rhetoric, Semantics, and Emotion in the Novels of Jean Genet.“ Humanities at the Limit. University of SUNY, Buffalo. 5. November 2011.

  • “Jean Genet und die Ästhetik des Abseitigen. Ein interdisziplinäres Experiment.“ Jean Genet und Deutschland. Freie Universität Berlin.12. Dezember 2010.

  • “Haben Gender und Queer Studies mit Genet ein Problem?” Jean Genet und Deutschland. Freie Universität Berlin. 11. Dezember 2010.

  • „Hybrid Identities, Interstitial Spaces, New Spaces? Steps To A Theoretical Understanding Of World Literature And Its Migrant Writers.“ American Comparative Literature Association Annual Meeting. New Orleans. 2. April 2010.

  •  “Delusions of Grandeur in Crystal and Glass: On Architectural Realisations of the Narrative Space Designed in Scheerbart’s Rakkóx der Billionär.” American Comparative Literature Association Annual Meeting. Harvard University. 28. März 2009.

  • „Dangerous Disguise: On the Relation Between Kitsch and the Arts.” Postgraduate French Conference. Oxford University. 3. Oktober 2008.

  • „What Is Adaptation?” Hermes International Symposium and Doctoral Seminar. University College London. 17. Juni 2008.

  • “‘Going to the Heart of Things’: Generic Digression and Authorial Intrusion in the Work of Milan Kundera.” Textual Wanderings – The Theory and Practice of Digression in Literature. University of Leeds. 30. November 2007.

  • “In a Semiotic No-Man’s Land: The Translingual Writers of the French Theatre of the Absurd.” Beyond French Studies. University of London. 15. September 2007.

  • „Variation Instead of Adaptation: Milan Kundera’s ‘Jack and his Master’.” Graduate Forum: Intertextuality. Institute for Germanic and Romance Studies, School of Advanced Study, University of London. 8. May 2007.

  • “The Self-Invention of the Individual: Milan Kundera’s Concept of Identity.” Identity Formation. University of Manchester. 4. April 2007.

  • “Archives and the Author’s Testament.” Archives: From Memory to Event. University College London. 9. March 2007.

  • “Ethics and Relativism.“ Postgraduate Ethics Seminar. King’s College London. 30. November 2006.