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Literatur

Basiswissen

  • Kauschke, C. 2000. Der Erwerb des frühkindlichen Lexikons – eine empirische Studie zur Entwicklung des Wortschatzes im Deutschen. Tübingen.
  • Kauschke, C. 2007. Erwerb und Verarbeitung von Nomen und Verben. Tübingen.
  • Karmiloff, K., Karmiloff-Smith, A.  2001. Pathways to language. From fetus to adolescent. Cambridge, MA, London.
  • Klann-Delius, G. 1999. Spracherwerb. Stuttgart, Weimar (Neuauflage erscheint 2008).
  • Nelson, K. 1996. Language in Cognitive Development. Emergence of the Mediated Mind. Cambridge, MA.
  • Tomasello, M. 2003. Constructing a language. A usage-based theory of language acquisition. Cambridge, MA.
  • Stern, Clara, Stern, William 41928,1965. Die Kindersprache. Leipzig 1928. Reprografischer Nachdruck Darmstadt 1965.

Einflussgrößen

Geschlecht

  • Klann-Delius, G. 2005. Sprache und Geschlecht. Stuttgart, Weimar.

Soziale Herkunft

  • Hoff, E. 2002. Causes and consequences of SES-related differences in parent-to-child speech. In Socioeconomic status, parenting, and child development; Marc H. Bornstein, and Robert H. Bradley (eds.), 147-160. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Hoff, E. 2003. The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development 75: 1368-1378.

Kultur

  • Keller, H., Eckensberger, L. 1998. Kultur und Entwicklung. In: Keller, H. (Hg.): Lehrbuch Entwicklungspsychologie. Bern etc., S. 57-96.
  • Ochs, Elinor, Schieffelin, Bambi 1995. The impact of language socialization on grammatical development. In: Paul Fletcher, Brian MacWhinney (Hgg.): The Handbook of Child Language. Oxford, Cambridge, MA., S. 73-94.
  • Lieven, E. 1994. Crosslinguistic and crosscultural aspects of language addressed to children. In: C. Gallaway, B. J. Richards (Hgg.): Input and Interaction in Language Acquisition. Cambridge, S. 56-73.
  • Lin-Huber, M. 1998. Kulturspezifischer Sprachererb. Sprachliche Sozialisation und Kommunikationsverhalten im Kulturvergleich. Bern etc.

Methoden

  • Ahlsén, E. 2006. Introduction to neurolinguistics (Kap. 12). Amsterdam.
  • McDaniel, D., McKee, C., Cairns, H.S.  (Hgg.). Methods for assessing children´s syntax. Cambridge, MA.
  • Hoppe-Graff, S. 1989. Die Tagebuchaufzeichnung: Plädoyer für eine vergessene Form der Längsschnittbeobachtung. In:  H. Keller (Hg.). Handbuch der Kleinkindforschung. Berlin etc., S. 233-251.
  • Nelson, C.A., Monk, C.S. 2001. The use of event-related potentials in the study of cognitive development. In: Nelson, L. (Hg.). Handbook of developmental cognitive neuroscience. Cambridge, MA, S. 125-136.
  • Schölmerich, A., Weßels, H. 1998. Beobachtungsmethoden und Auswertungsverfahren in der Entwicklungspsychologie. In: H. Keller (Hg.). Lehrbuch Entwicklungspsychologie. Bern etc., S. 243-260.
  • Thiel, T. 2003. Film- und Videotechnik in der Psychologie - Eine erkenntnistheoretische Analyse mit Jean Piaget, Anwendungsbeispiele aus der Kleinkindforschung und ein historischer Rückblick auf Kurt Lewin und Arnold Gesell. In:  H. Keller  (Hg). Handbuch der Kleinkindforschung. Berlin etc 3. Aufl.,  S. 649-708.