Springe direkt zu Inhalt

Univ.-Prof. a. D. Dr. phil. Wolfgang Zydatiß (*1941 in Berlin)

Wolfgang Zydatiß

Institute:

Subject:

Pedagogy of English Language and Literature

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 24/129
14195 Berlin
Fax
(030) 838-559 93

Office hours

Please see here for my office hours.

Vita

1964-70 Teacher in Berlin, Edinburgh and London
1970-75 Postgraduate Studies of Applied Linguistics at the Department of Linguistics, University of Edinburgh
1972 M Litt in Linguistics, University of Edinburgh
1974 PhD in Linguistics, University of Edinburgh
1975 Professor of foreign Language Pedagogy / EFL ("Didaktik der englischen Sprache und Literatur"), PH Berlin
1980 Professor of Foreign Language Pedagogy / EFL ("Didaktik der englischen Sprache und Literatur"), Freie Universität Berlin

Research interests

  • Bilingual education at home and at school
  • Language as discourse: integrated text-language work
  • Evaluation of innovative ELT programmes:
    • language testing and foreign language classroom research
    • teaching foreign languages to children
    • training modern language teachers

Current research projects

  • Deutsch-Englische Züge in Berlin (=DEZIBEL) - Eine komparative Evaluation der Englischkompetenzen und der sachfachrelevanten Kompetenzen von Schülern in Regel- und in "bilingualen" Klassen des Gymnasiums
  • Theoretical and descriptive linguistics
    • Grammar of English
    • Contrastive linguistics
    • Applied translation studies
    • Text linguistics and text typology
  • Error analysis and interlanguage studies
    • Methodology
    • Descriptive studies
  • Pedagogic grammar
  • Language as discourse (integrating text and language work in ELT)
    • Teaching English to less able pupils
    • Intermediate and advanced learners of English
  • Teaching literature in the foreign language classroom
  • "Landeskunde" and cultural studies
  • Foreign language pedagogy: fundamental questions
  • The training of modern language teachers
  • Foreign language policies
  • Teaching foreign languages (esp. English) to children (primary school level)
  • Immersion and bilingual education at school
    • Dual immersion (Berlin State Europe School)
    • Content and language integrated learning (CLIL)
  • Language testing
    • Achievement and proficiency testing
    • Testing oral English
    • Achievement standards and global competence levels
  • Empircal foreign language classroom research
    • ELT classrooms
    • English as a "working language" in subject matter teaching

Publikationen 2008/2009

 

Caspari, Daniela, Grünewald, Andreas, Hu, Adelheid, Küster, Lutz, Nold, Günter, Vollmer, Helmut J.,

Zydatiß, Wolfgang:

„Kompetenzorientierung, Bildungsstandards und fremdsprachliches Lernen – Herausforderungen an die Fremdsprachenforschung: Positionspapier von Vorstand und Beirat der DGFF“.

In: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 19 (Heft 2/2008), S. 163-186.

Zydatiß, Wolfgang.:

„Fachsprache für die Schule“.

In: Berliner Tagesspiegel 29.12.2008.

 

Zydatiß, Wolfgang:

„'Writing is it': Sprachen- und fächerübergreifende Literalität als Bildungsaufgabe unserer Schulen“. In: Karl-Richard Bausch/Eva Burwitz-Melzer/Frank G. Königs / Hans-Jürgen Krumm (Hrsg.) (2008): Fremdsprachenlernen erforschen: sprachspezifisch oder sprachenübergreifend? Tübingen: Gunter Narr, S. 213-221.

 

Zydatiß, Wolfgang:

„Deutsch-Englische Züge in Berlin (DEZIBEL): Eine Evaluation des bilingualen Sachfachunterrichts an Gymnasien“. [Selbstrezension in englischer Sprache].

In: Babylonia 3/2008, S. 83-85.

Zydatiß, Wolfgang:

Rezension zu Kerstin Göbel: Qualität im interkulturellen Englischunterricht.

In: Erziehungswissenschaftliche Revue 7 (Nr. 4/2008) – http://www.klinkhardt.de/ewr/978383091920.html

 

Zydatiß, Wolfgang:

„Wortschatz und Sachfachliteralität im bilingualen Unterricht“.

In: Hans-Jürgen Krumm, Paul R. Portmann-Tselikas (Hrsg.): Theorie und Praxis. Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache. Bd. 11: Wortschatz. Innsbruck u.a.: StudienVerlag, S. 23-38.

 

Zydatiß, Wolfgang:

„It's the vocabulary, the teacher, the textbook and the instruction, stu… !“: Voraussetzungen für ein erfolgreiches diskursives und inhaltliches Lernen, in: Karl-Richard Bausch / Eva Burwitz-Melzer / Frank G. Königs / Hans-Jürgen Krumm (Hrsg.) (2009): Fremdsprachenunterricht im Spannungsfeld von Inhaltsorientierung und Kompetenzsicherung. Tübingen: Gunter Narr, S. 185-193.

 

Zydatiß, Wolfgang:

„Die kartierte Welt des Kinderbuchklassikers Easy Peasy People: ein Projekt für den Vorlauf zum bilingualen Sachfachunterricht“, in: Dagmar Abendroth-Timmer/Daniela Elsner/Christiane Lüttge/Britta Viebrock (Hrsg.): Handlungsorientierung im Fokus. Impulse und Perspektiven für den Fremdsprachenunterricht im 21. Jahrhundert.  Frankfurt/M.: Peter Lang, S. 71-87 [KFU Bd. 36].

 

Zydatiß, Wolfgang:

„Englisch zu Beginn? Ein Fehler!“ [Interview], in: Berliner Tagesspiegel 20.01.2009.