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Publications by Directors

Erika Fischer-Lichte | Gabriele Brandstetter | Christel Weiler | Matthias Warstat


Erika Fischer-Lichte

Single-authored books:

Translation:

  • Polish (by Mateusz Borowski/Małgorzata Sugiera): Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, Warszawa: Grotowski-Institut, 2012.

Selected Translations:

  • Slovenian (by Jasa Drnovsek): Estetika performativnega, Ljubljana: (Študentska založba) Koda, 2008;
  • Polish (by Mateusz Borowski and Małgorzata Sugiera): Estetyka performativnośći, Krakau: Księgarnia Akademicka, 2008;
  • English (by Saskya Jain): The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics, London/New York: Routledge, 2008;
  • Hungarian (by Gabriella Kiss): A performativitás esztétikája, Budapest: Balassi, 2009;
  • Japanese (by Eiichiro Hirata): パフォーマンスの美学 / Pafōmansu no bigaku, Tokyo: Ronsosha, 2009;
  • Spanish (by Diana González and David Martínez Perucha): Estética de lo performativo, Madrid: Abada Editores, 2011;
  • Czech (by Markéta Polochová): Estetika Performativity [sic!], Mníšek pod Brdy: Na Konari, 2011;
  • Chinese (by Yu Kuangfu): Ästhetik des Performativen. Die verwandelnde Kraft der Aufführung, Shanghai: East China Normal University Press Ltd/Vi Horae, 2012.


Edited Collections:

  • Performing the Future. Die Zukunft der Performativitätsforschung, ed. with K. Hasselmann, München: Wilhelm Fink, 2013.
  • Performance and the Politics of Space. Theatre and Topology, ed. with B. Wihstutz, London/New York: Routledge, 2012.
  • Theater und Fest in Europa. Perspektiven von Identität und Gemeinschaft (= Theatralität, vol. 11), ed. with M. Warstat and A. Littmann, Tübingen/Basel: Francke, 2012.
  • Die Aufführung. Diskurs. Macht. Analyse, ed. with A. Czirak, T. Jost, F. Richarz and N. Tecklenburg, München: Wilhelm Fink, 2012.
  • Kampf der Künste! Kultur im Zeichen von Medienkonkurrenz und Eventstrategien, ed. with K. Hasselmann and A.-E. Kittner, Bielefeld: Transcript, 2012.
  • medeamorphosen. Mythos und ästhetische Transformation, ed. with N. Bätzner, M. Dreyer and A. S. Schönhagen, München: Wilhelm Fink, 2010.
  • Global Ibsen. Performing Multiple Modernities, ed. with B. Gronau and C. Weiler, London/New York: Routledge, 2010.
  • Gesten. Inszenierung – Aufführung – Praxis, ed. with C. Wulf, München: Wilhelm Fink, 2010.
  • Ausweitung der Kunstzone. Interart Studies – Neue Perspektiven der Kunstwissenschaften, ed. with K. Hasselmann and M. Rautzenberg with the assistance of K. Wächter, Bielefeld: Transcript, 2010.
  • Politik des Raumes. Theater und Topologie, ed. with B. Wihstutz, München: Wilhelm Fink, 2010.
  • Staging Festivity. Theater und Fest in Europa (= Theatralität, vol. 10), ed. with M. Warstat, Tübingen/Basel: Francke, 2009.


Articles:

  • “Classical Theatre,” in D. Wiles and C. Dymkowski (eds.) The Cambridge Companion to Theatre History, Cambridge: Cambridge University Press, 2013, pp. 73–84.
  • “La représentation comme œuvre d‘art autonome. La discipline imposée aux acteurs et aux spectateurs dans le théâtre de Weimar de Goethe,” in S. di Bella (ed.) Pensée, pratiques et représentations de la discipline à l‘âge moderne, Paris: Garnier Classiques, 2012, pp. 125–141.
  • “Performative/Performance Studies,” in S. Moebius (ed.) Kultur. Von den Cultural Studies bis zu den Visual Studies. Eine Einführung, Bielefeld: Transcript, 2012, pp. 216–241.
  • “Die Wiederholung als Ereignis. Reenactment als Aneignung von Geschichte,” in J. Roselt and U. Otto (eds.) Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven, Bielefeld: Transcript, 2012, pp. 13–52.
  • “Appearing as embodied mind – defining a weak, a strong and a radical concept of presence,” in G. Giannachi N. Kaye and M. Shanks (eds.) Archaeologies of Presence. Art, Performance and the Persistence of Being, London/New York: Routledge, 2012, pp. 103–118.
  • “Transforming Spectators into viri perculsi. Baroque Theatre as Machinery for Producing Affects,” in P. Gillgren and M. Snickare (eds.) Performativity and Performance in Baroque Rome, Berlington (USA)/Surrey (UK): Ashgate, 2012, pp. 87–97.
  • “Anwesend sein. Der Augenblick der Gegenwärtigkeit,” in Der blaue Reiter, 2011, pp. 65–68.
  • “En camino hacia una cultura performativa,” in Criterios. Revista International de Teoría de la Literatura, las Artes, y la Cultura, vol. 37, no. 4, 2011, pp. 143–161 (Spanish transl. of “Auf dem Wege zu einer performativen Kultur” [1998] by Orestes Sandoval).
  • “Theatre as a Festive Event: Performance as Social Utopia,” in Assaph – Studies in the Theatre, vol. 24, 2011, pp. 3–16.
  • “Aufführung,” in C. Ruhrberg and G. Lauer (eds.) Lexikon Literaturwissenschaft. Hundert Grundbegriffe, Stuttgart: Reclam, 2011, pp. 29–32.
  • “Interweaving European and Japanese Cultures at the Beginning of the Twentieth Century: Japanese Guest-Tours in Europe,” in S. Scholz-Cionca and A. Regelsberger (eds.) Japanese Theatre Transcultural. German and Italian Intertwinings, München: Iudicium, 2011, pp. 23–31.
  • “Ein Museum für Avantgardekunst als Theatrum anatomicum. Marina Abramović’ Seven Easy Pieces im New Yorker Guggenheim,” in H. Schramm, L. Schwarte and J. Lazardzig (eds.) Spuren der Avantgarde. Frühe Neuzeit und Moderne im Kulturvergleich (= Theatrum Scientiarum, vol. 5), Berlin: De Gruyter, 2011, pp. 478–496.
  • “Aufführungen griechischer Tragödien in Deutschland und Japan. Traditionen, Funktionen, Bedeutung,” in International Institute for Education and Research in Theatre and Film Arts (ed.) Theatre and Film Studies 2009 (= Annual Report, vol. 1), Tokyo, 2011, pp. 53–71 (with Japanese translation).
  • “Was ist eine Aufführung? Versuch einer Bestimmung,” in International Institute for Education and Research in Theatre and Film Arts (ed.) Theatre and Film Studies 2009, (= Annual Report, vol. 1), Tokyo, 2011, pp. 21–38 (with Japanese translation).
  • “Orientalismus-Skandale. Die Aida-Inszenierungen von Hans Neuenfels und Peter Konwitschny,” in D. Redepenning and J. Steinheuer (eds.) Inszenierung durch Musik. Der Komponist als Regisseur, Kassel et al: Bärenreiter, 2011, pp. 157–169.
  • “Gdy wyłania się nieprzewidziane. Łączenie estetycznego z politycznym,” in J. Limon and A. Żukowska (eds) Amalgamaty sztuki. Intermedialne Uwikłania Teatru, Gdańsk: Fundacja Theatrum Gedanense, 2011, pp. 125–140 (translation of a paper delivered in English “When the Unforeseen Emerges – Fusing the Aesthetic and the Political”).
  • “Dialogue: Erika Fischer-Lichte and Rustom Bharucha,” co-authored with R. Bharucha, Textures – Online Platform for Interweaving Performance Cultures, 06.08.2011, URL: www.textures-platform.com/?p=1667.
  • “Interweaving Cultures in Performance: Different States of Being In-Between,” Textures – Online Platform for Interweaving Performance Cultures, 11.08.2010, URL: www.textures-platform.com/?p=961.
  • “Interweaving cultures in performance: theatre in a globalizing world,” in Theatre Research International, vol. 35, no. 3, 2010, pp. 293–294.
  • “Kulturen im Wandel (Kultur als performativer Prozess),” in Wissenschaftsstadt Berlin, section “Geistes-, Sozial- und Kulturwissenschaften,” Berlin: Berliner Wirtschaftsgespräche e.V., 2010, p. 46.
  • “Culture as Performance. Developing a Concept of Performance,” in A. Tabaki and W. Puchner (eds.) Theatre and Theatre Studies in the 21st Century. Proceedings, First International Conference, Athens 28 Sept.–1 Oct. 2005, Athens: Ergo, 2010, pp. 153–163.
  • “The Emergence of New Theatrical Communities: How Cultures Interweave in Performance,” in K. Amine, B. Tharaud, J. M. G. Pérezand and G. F. Roberson (eds.) Performing Cultural Diversity. Critiquing Post-Colonialism, Tétouan, 2010, pp. 10–21.
  • “Culture as Performance – Developing a Concept of Performance,” in L. Saetre, P. Lombardo and A. M. Gullestad (eds.) Exploring Textual Action, Aarhus: Aarhus University Press, 2010, pp. 123–140.
  • "Medea auf japanischen Bühnen. Zur Verflechtung europäischer und japanischer Theaterkulturen in den Inszenierungen von Yukio Ninagawa (1978) und Satoshi Miyagi (1999),” in E. Fischer-Lichte, N. Bätzner, M. Dreyerand and A. S. Schönhagen (eds.) medeamorphosen. Mythos und ästhetische Transformation, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 214–229.
  • “Performing Emotions. How to Conceptualize Emotional Contagion in Performance,” in S. Flach, D. Margulies and J. Söffner (eds.) Habitus in Habitat I. Emotion and Motion, Bern: Peter Lang, 2010, pp. 25–40.
  • “When the Unforeseen Emerges: Fusing the Aesthetic and the Political,” in J. Limon and A. Żukowska (eds.) Theatrical Blends: Art in the Theatre/Theatre in the Arts, Gdańsk: Theatrum Gedanense Fundacja, słowo/obraz Terytoria, 2010, pp. 123–137.
  • “Repräsentation und Erregung von Affekten. Zu Techniken der Schauspielkunst und der Theatermaschinerie im 17. Jahrhundert,” in H. Bredekamp, C. Kruse and P. Schneider (eds.) Imagination und Repräsentation. Zwei Bildsphären der Frühen Neuzeit, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 219–233.
  • “Gesten im Theater. Zur transformativen Kraft der Geste,” in E. Fischer-Lichte and C. Wulf (eds.) Gesten. Inszenierung – Aufführung – Praxis, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 209–224
  • “Gesten. Zur Einleitung,” co-authored with Christoph Wulf, in E. Fischer-Lichte and C. Wulf (eds.) Gesten. Inszenierung – Aufführung – Praxis, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 9–17.
  • “Einleitung,” in E. Fischer-Lichte, K. Hasselmann and M. Rautzenberg (eds.) Ausweitung der Kunstzone. Interart Studies – Neue Perspektiven der Kunstwissenschaften, Bielefeld: Transcript, 2010, pp. 7–29.
  • “Politiken der Raumaneignung,” in E. Fischer-Lichte and B. Wihstutz (eds.) Politik des Raumes. Theater und Topologie, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 133–150.
  • “Theatre as Festive Play. Max Reinhardt’s Productions of The Merchant of Venice,” in J. R. Malkinand and F. Rokem (eds.) Jews and the Making of Modern German Theatre, Iowa City: University of Iowa Press, 2010, pp. 219–231.
  • “Politicizing Antigone,” in S. E. Wilmer and A. Žukauskaite (eds.) Interrogating Antigone In Postmodern Philosophy & Criticism, Oxford: Oxford University Press, 2010, pp. 329–352.
  • “Aufführungen griechischer Tragödien,” in E. Hirata and H.-T. Lehmann (eds.) Theater in Japan, Berlin: Theater der Zeit 2009 (Recherchen 64), pp. 205–216.
  • “Culture as Performance,” Modern Austrian Literature, vol. 42, no. 3, 2009, Special Issue Performance, pp. 1–10.
  • “Interweaving Cultures in Performance: Different States of Being In-Between,” New Theatre Quarterly, vol. 25, no. 4, 2009, pp. 391–401.
  • “Introduction: Poetics and Politics of the Future: Reverberations and Continuations of Cultural Practices from Jewish/Israeli and German Perspectives,” Theatre Research International, vol. 34, no. 2, 2009, pp. 103–108.
  • “Čím je představení v kultuře performancí? Pokus o definici,” Divadelní Revue, Prag, 2009, pp. 13–22 (amended Czech translation from the Polish “Einleitende Thesen zum Aufführungsbegriff” [2004] by Jan Roubal).
  • “Performance as Event – Reception as Transformation,” in E. Hall and S. Harrop (eds.) Theorising Performance. Greek Drama, Cultural History and Critical Practice, London: Gerald Duckworth, 2009, pp. 29–42.
  • “Theater als ‘Emotionsmaschine’. Zur Aufführung von Gefühlen,” in C. Risi and J. Roselt (eds.) Koordinaten der Leidenschaft. Kulturelle Aufführungen von Gefühlen, Berlin: Verlag Theater der Zeit, 2009 (Recherchen 59), pp. 22–50.
  • “Einleitung: Zur Aktualität von Turners Studien zum Übergang vom Ritual zum Theater,” in V. Turner, Vom Ritual zum Theater. Der Ernst des menschlichen Spiels, Frankfurt/New York: Campus Verlag, 2009, pp. i–xxiii.
  • “Theater als Resonanz-Raum,” in K. Lichau, V. Tkaczyk and R. Wolf, (eds.) Resonanz. Potentiale einer akustischen Figur, München: Wilhelm Fink, 2009, pp. 237–248.
  • “Theatrale Kontaminationen,” in A. Malinar, M. Vöhler and B. Seidensticker (eds.) Un/Reinheit. Konzepte und Praktiken im Kulturvergleich, München: Wilhelm Fink, 2009, pp. 293–305.
  • “Replik auf den Vortrag von Peter Strohschneider zu ‘Geisteswissenschaften im Wissenschaftssystem’,” in K. W. Hempfer and P. Antony (eds.) Zur Situation der Geisteswissenschaften in Forschung und Lehre. Eine Bestandsaufnahme aus der universitären Praxis, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2009, pp. 23–30.
  • “Theater als öffentlicher Raum,” in K. Gerlach (ed.) Der gesellschaftliche Wandel um 1800 und das Berliner Nationaltheater (= Berliner Klassik, vol. 15), Berlin: Wehrhahn, 2009, pp. 47–60.
  • “Enttheatralisierung des Theaters als Theatralisierung des öffentlichen Lebens,” in H. Willems (ed.) Theatralisierung der Gesellschaft. Bd. 1: Soziologische Theorie und Zeitdiagnose, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009, pp. 519–532.
  • “A Másik teste – a Másik tekintete. Exhibicionizmus, látnivágyás és voyeurizmus a 19. és 20. század fordulóján,” in C. Károly, M. Csilla and J. Szábo (eds.) Határátlépések. Kulturális határok reprezentációi (= Mű-Helyek, vol. 6, ed. by Magdolna Orosz), Budapest: Gondolat Kiadó, 2009, pp. 216–240 (translation of the German “Körper der Anderen / Blicke der Anderen – Über Exhibitionismus, Schaulust und Voyeurismus im Übergang vom 19. zum 20. Jahrhundert”).
  • “Czym jest przedstawienie w kulturze performansów? próba definicji,” in Didaskalia. gazeta teatralna, vol. 88, 2008, pp. 65–71 (amended Polish translation of “Einleitende Thesen zum Aufführungsbegriff” [2004]).
  • “Robert Wilsons Theater der Verklärung,” in W. Hintze, C. Risi and P. Sollich (eds.) Realistisches Musiktheater, Berlin: Verlag Theater der Zeit (Recherchen 51), 2008, pp. 161–171.
  • “Culture as Performance. Developing a Concept of Performance / Kultura kot uprizoritev. Razvijanie pojma uprozoritve,” in Maska (Performing Arts Journal) vol. 115–116, 2008, pp. 4–14.
  • “Es gibt immer weniger Theatralik. Ein Gespräch mit Birgit Richard,” in Kunstforum International, vol. 190, 2008, pp. 114–122.
  • “Reality and Fiction in Contemporary Theatre,” in Theatre Research International, vol. 33, no. 1, 2008, pp. 84–96.
  • “De l’activité du spectateur,” in T. Hunkeler, C. Fournier Kiss and A. Lüthi (eds.) Place au public. Les spectateurs du théâtre contemporain, Genève: Métis Presses, Collection Voltiges, 2008 (Colloque de Zurich, Mai 2005), pp. 69–83.
  • “Patterns of continuity in German theatre: Interculturalism, performance and cultural mission,” in S. Williams and M. Hamburger (eds.) A History of German Theatre, Cambridge: Cambridge University Press, 2008, pp. 360–377.
  • “Weltwahrnehmung im Wandel: Neue Theorieansätze als adäquate heuristische Instrumente der Geisteswissenschaften,” in E. Lack and C. Markschies (eds.) What the Hell is Quality? Qualitätsstandards in den Geisteswissenschaften, Berlin: Campus, 2008, pp. 115–133.
  • “The Medieval Religious Plays – Ritual or Theatre?,” in E. Gertsmann (ed.) Visualizing Medieval Performance, Burlington: Ashgate Publishing, 2008, pp. 249–262.
  • “Resurrecting Ancient Greece in Nazi Germany – the Oresteia as Part of the Olympic Games in 1936,” in M. Revermann and P. Wilson (eds.) Performance, Iconography, Reception. Studies in Honour of Oliver Taplin, Oxford: Oxford University Press, 2008, pp. 481–498.
  • “Beleuchtung, Erleuchtung, Verklärung. Über praktische, symbolische und performative Funktionen des Lichts im Theater,” in C. Lechtermann and H. Wandhoff (eds.) Licht, Glanz, Blendung. Beiträge zu einer Kulturgeschichte des Leuchtenden, Bern/Berlin: Peter Lang, 2008, pp. 225–240.
  • “Bodies of the Future. On the Art of Acting around 1900,” in Y. Kobayashi (ed.) Drama, Culture, and Event. Essays on the Theatre of the East and the West, Seijo Journal of Aesthetics and Art History, vol. 17, 2008, pp. 63–78.

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Gabriele Brandstetter

Singled-authored-books:

Edited Collections:

  • Dance [And] Theory, ed. with G. Klein, Bielefeld: Transcript, 2013.
  • Renaissancen der Passion. Flaubert Lectures IV, ed. with B. Söntgen, Berlin: August Verlag, 2012.
  • Hold It! Zur Pose zwischen Bild und Performance, ed. with B. Brandl-Risi and S. Diekmann, Berlin: Verlag Theater der Zeit, 2012.
  • Theaterfeindlichkeit, ed. with S. Diekmann and C. Wild, München: Wilhelm Fink, 2012.
  • Genie – Virtuose – Dilettant. Konfigurationen romantischer Schöpfungsästhetik, ed. with G. Neumann, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011.
  • Theater ohne Fluchtpunkt. Das Erbe Adolphe Appias: Szenographie und Choreographie im zeitgenössischen Theater, ed. with B Wiens, Berlin: Alexander Verlag, 2010.
  • Die Erfahrung des Orpheus, ed. with A. Avanessian and F. Hofmann, München: Wilhelm Fink, 2010.
  • Notationen und choreographisches Denken, ed. with F. Hofmann and K. Maar, Freiburg i. Brsg./Berlin/Wien: Rombach, 2010.
  • Improvisieren. Paradoxien des Unvorhersehbaren. Kunst – Medien – Praxis, ed. with H.-F. Bormann and A. Matzke, Bielefeld: Transcript, 2010.
  • Prognosen über Bewegungen, ed. with S. Peters and K. van Eikels, Berlin: b_books, 2009.
  • Mundart der Wiener Moderne: Der Tanz der Grete Wiesenthal, ed. with G. Oberzaucher-Schüller, München: Kieser, 2009.
  • Szenen des Vorhangs – Schnittflächen der Künste, ed. with S. Peters, Freiburg i. Brsg/Berlin/Wien: Rombach, 2008.

Articles:

  • “Test-transzformációk a kortárs táncperformanszokban. Benoît Lachambre, Meg Stuart, Xavier Le Roy és Jeremy Wade,” in A. Czirák (ed.) Kortárs táncelméletek, Budapest: Kijárat Kiadó, 2013. pp. 95–118.
  • “Written on Water. Choreographies of the Curatorial,” in B. von Bismarck, J. Schafaff and T. Weski (eds.) Cultures of the Curatorial, Berlin: Sternberg Press, 2012, pp. 119–132.
  • “Dis/Balances. Dance and Theory,” in G. Brandstetter and G. Klein (eds.), Dance [And] Theory, Bielefeld: Transcript, 2013, pp. 197–210.
  • “Dance [and] Theory. Introduction,” co-authored with G. Klein, in G. Brandstetter and G. Klein (eds.), Dance [And] Theory, Bielefeld: Transcript, 2013, pp. 11–15.
  • “‘Listening’ – Kinesthetic Awareness im zeitgenössischen Tanz,” in S. Schroedter (ed.) Bewegungen zwischen Hören und Sehen. Denkbewegungen über Bewegungskünste, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012, pp. 113–127.
  • “Die Unruhe des Bildes. Ekphrasis des praesepe in Goethes Wahlverwandtschaften,” in S. Egenhofer, I. Hinterwaldner and C. Spies (eds), Was ist ein Bild? Antworten in Bildern: Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag, München: Wilhelm Fink, 2012, pp. 375–378.
  • “Posing Problems. Eine Einleitung,” co-authored with B. Brandl-Risi and S. Diekmann, in B. Brandl-Risi, G. Brandstetter and S. Diekmann (eds.) Hold It! Zur Pose zwischen Bild und Performance, Berlin: Theater der Zeit, 2012, pp. 7–21.
  • “Animals as Figurations of Transformation in Modern European Dance,” in A. Michaels and C. Wulf (eds.) Emotions in Rituals and Performances, New Delhi: Routledge, 2012, pp. 397–406.
  • “ReNaissance des Orients. Flauberts ‘Hérodias’: Der Tanz der Salomé,” in B. Söntgen and G. Brandstetter, Renaissancen der Passion. Flaubert Lectures IV, Berlin: August Verlag, 2012, pp. 55–91.
  • “Posa – Pose – Posing. Zwischen Bild und Bewegung,” in B. Brandl-Risi, G. Brandstetter and S. Diekmann (eds.) Hold It! Zur Pose zwischen Bild und Performance, Berlin: Theater der Zeit, 2012, pp. 41–51.
  • “Choreography beyond Dance – A Dance Promise,” in E. Basteri, E. Guidi and E. Ricci (eds.) Rehearsing Collectivity. Choreography Beyond Dance, Berlin: argobooks, 2012, pp. 45–53.
  • “Schriftbilder des Tanzes. Zwischen Notation, Diagramm und Ornament,” in S. Krämer, E. Cancik-Kirschbaum and R. Totzke (eds.) Schriftbildlichkeit. Wahrnehmbarkeit, Materialität und Operativität von Notationen, Berlin: Akademie Verlag, 2012, S. 61–77.
  • “Re-Visionen. Yvonne Rainers AG Indexical, with a Little Help from H. M. und RoS Indexical / Re-Visions. Yvonne Rainer’s AG Indexical, with a Little Help from H. M. und RoS Indexical (German and English),” in Y. Dziewior and B. Engelbach (eds.) Yvonne Rainer – Raum, Körper, Sprache / Space, Body, Language, Katalogbuch zur Ausstellung im Kunsthaus Bregenz und im Museum Ludwig in Köln, Köln: Verlag der Buchhandlung König, 2012, S. 233–265.
  • “Re-Play. Choreographie von Stoffen zwischen Mode und Performance: Anna Halprins Parades and Changes,” in G. Lehnert (ed.) Räume der Mode, München: Wilhem Fink, 2012, pp. 217–233.
  • “Mignons Eiertanz. Goethes Auftrittsszene im theater- und literaturgeschichtlichen Kontext,” in W. Hettche and R. Selbmann (eds.) Goethe und die Musik, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012, pp. 67–92.
  • “Theaterfeindlichkeit. Anmerkungen zu einem unterschätzten Phänomen,” in S. Diekmann, C. Wild and G. Brandstetter (eds.) Theaterfeindlichkeit, München: Wilhem Fink, 2012, pp. 7–15.
  • “‘Tournez, s’il vous plaît’. Figurationen der Wendung im Bild der Rückenfigur: Zu E.T.A. Hoffmanns Die Fermate und Xavier LeRoys Le Sacre du Printemps,” in D. Müller Nielaba, Y. Schumacher and C. Steier (eds.) Figur – Figura – Figuration: E.T.A. Hoffmann, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011, pp. 45–57.
  • “Animal Locomotion. Tierbilder und Verkörperung im modernen Tanz,” in R. Schmidt, W.-M. Stock and J. Volbers (eds.) Zeigen. Dimensionen einer Grundtätigkeit, Göttingen: Velbrück Wissenschaft, 2011, pp. 32–43.
  • “‘Listening…’ – Kinaesthetic Awareness in Contemporary Dance,” in J. Fingerhut, S. Flach and J. Söffner (eds.) Habitus in Habitat III. Synaesthesia and Kinaesthetics, Bern: Peter Lang, 2011, S. 51–66.
  • “Transcription – Materiality – Signature. Dancing and Writing between Resistances and Excess,” in G. Klein and S. Noeth (eds.) Emerging Bodies. The Performance of Worldmaking in Dance and Choreography, Bielefeld: Transcript, 2011, pp. 119–135.
  • “Virtuoses Gesamtkunstwerk? Steigerung, Exzess und Unterbietung in der Ästhetik der ‘Ballets Russes’,” in G. Brandstetter and G. Neumann (eds.) Genie – Virtuose – Dilettant. Konfigurationen romantischer Schöpfungsästhetik, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011, pp. 179–198.
  • “Konfigurationen romantischer Schöpfungsästhetik I. Virtuosen und Dilettanten. Verflechtungen von Künstlerszenen in der Romantik,” in G. Brandstetter and G. Neumann (eds.) Genie – Virtuose – Dilettant. Konfigurationen romantischer Schöpfungsästhetik, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011, pp. 13–25.
  • “Einleitung,” in G. Brandstetter and G. Neumann (eds.) Genie – Virtuose – Dilettant. Konfigurationen romantischer Schöpfungsästhetik, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011, pp. 9–11.
  • “Zu Genderstudies,” in Geschlechterforschung im Porträt, Berlin: Freie Universität Berlin, 2011, pp. 22–23.
  • “Kleists Bewegungsexperimente. Choreographie und Improvisation,” in G. Blamberger and S. Iglhaut (eds.) Kleist/Krise und Experiment. Die Doppelausstellung im Kleist-Jahr 2011, Berlin/Frankfurt (Oder): Kerber, 2011, pp. 62–70.
  • “Vom naturwissenschaftlichen Experiment zum Medien-Event: die Szene des ‘virtuoso’,” in V. ter Meulen (ed.) Jahrbuch 2009 der Deutschen Akademie der Naturforscher Leopoldina (Halle/Saale), LEOPOLDINA, vol. 55, no. 3, Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, 2010, pp. 525–529.
  • “‘Le laid c’est beau’. Liebesdiskurs und Geschlechterrolle in Fontanes Roman Schach von Wuthenow,” in G. Neumann (ed.) Theodor Fontane. Romankunst als Gespräch, Freiburg i. Brsg/Berlin/Wien: Rombach, 2011, pp. 103–125.
  • “[Review of] Rhythmic Subjects: Uses of Energy in the Dances of Mary Wigman, Martha Graham and Merce Cunningham by Dee Reynolds,” Dance Research Journal, vol. 43, no. 1, 2011, pp. 101–103.
  • “Extreme Gesten, monströse Körper. Körpertransformationen im zeitgenössischen Tanz in Europa,” in K. Tamura (ed.) Schauplatz der Verwandlungen. Variationen über Inszenierung und Hybridität, München: Iudicium, 2011, pp. 15–31.
  • “Political Body Spaces in the Performances of William Forsythe,” in M. Hallensleben (ed.) Performative Body Spaces. Corporeal Topographies in Literature, Theatre, Dance, and the Visual Arts, Amsterdam/New York: Rodopi, 2010, pp. 57–74.
  • “Schlangenherz. Choreografie der Fremdheit in der Medea-Version von Martha Graham,” in N. Bätzner, M. Dreyer, E. Fischer-Lichte, A. S. Schönhagen (eds.) medeamorphosen. Mythos und ästhetische Transformation, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 204–213.
  • “Der Gang der kleinen Seejungfrau. Hans Christian Andersen und August Bournonville,” in A. Heitmann and Hanne R. Laursen (eds.) Romantik im Norden, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2010, pp. 149–173.
  • “This curator-producer-dramaturge-whatever figure. A conversation with Gabriele Brandstetter, Hannah Hurtzig, Virve Sutinen & Hilde Teuchies,” in Frakcija Performing Arts Journal, vol. 55, 2010, pp. 22–27.
  • “Körper-Transformationen in zeitgenössischen Tanz-Performances: Benoît Lachambre, Meg Stuart, Xavier LeRoy und Jeremy Wade,” in A. Kleihues, B. Naumann and E. Pankow (eds.) Intermedien. Zur kulturellen und artistischen Übertragung, Zürich: Chronos, 2010, pp. 343-357.
  • “Gesten und Gags – Im modernen und zeitgenössischen Tanz,” in C. Wulf and E. Fischer-Lichte (eds.) Gesten. Inszenierung – Aufführung – Praxis, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 245–265.
  • “Aussetzung der Meisterschaft,” in herbst. Theorie zur Praxis. Magazin zum Steirischen Herbst 2010, Graz: Steirischer Herbst Festival GmbH, 2010, pp. 24–27.
  • “Ohne Fluchtpunkt: ‘Szenische Module’ und der Tanz der Teile. Anmerkungen zu Szenographie und Choreographie nach Appia,” in G. Brandstetter and B. Wiens (eds.) Theater ohne Fluchtpunkt. Das Erbe Adolphe Appias: Szenographie und Choreographie im zeitgenössischen Theater, Berlin: Alexander Verlag, 2010, pp. 7–36.
  • “Tanzen Zeigen. Lecture-Performance im Tanz seit den 1990er Jahren,” in M. Bischof and C. Rosiny (eds.) Konzepte der Tanzkultur. Wissen und Wege der Tanzforschung, Bielefeld: Transcript, 2010, pp. 45–61.
  • “Intermedialität zwischen Bild, Tanz und Video. ‘Las Meninas’ in Übertragung: Evelyn Sussmans ‘89 Seconds at Alcázar’ und Edouard Locks ‘Velazquez’ Little Museum’,” in , P. Hanenberg, I. C. Gil, F. V. Guarda, F. Clara (eds.) Rahmenwechsel Kulturwissenschaften, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2010, pp. 17–31.
  • “Notationen im Tanz. Dance Scripts und Übertragung von Bewegung,” in G. Brandstetter, F. Hofmann and K. Maar (eds.) Notationen und choreographisches Denken, Freiburg i. Brsg./Berlin/Wien: Rombach, 2010, pp. 87–108.
  • “Dancing the Animal to Open the Human: For a New Poetics of Locomotion,” Dance Research Journal, vol. 42, no. 1, 2010, pp. 2–11.
  • “Einleitung – Notationen und choreographisches Denken,” in G. Brandstetter, F. Hofmann and K. Maar (eds.) Notationen und choreographisches Denken, Freiburg i. Brsg./Berlin/Wien: Rombach, 2010, pp. 7–26.
  • “Poetik der (Ent-)Wendung. ‘Orpheus und Eurydike’ als Choreographie,” in A. Avanessian, G. Brandstetter and F. Hofmann (eds.) Die Erfahrung des Orpheus, München: Wilhelm Fink, 2010, pp. 187–187.
  • “Konwitschnys Lohengrin als Choreographie,” Rampenlicht. Magazin der Oper Leipzig, vol. 3/4, 2010, pp. 15–16.
  • “Signatur des Tanzens. Autorschaft und Zeichnung der Bewegung mit einer Performance von Amos Hetz: I am drawing you are dancing. You are drawing I am dancing,” in N. Haitzinger and K. Fenböck (eds.) Denkfiguren. Performatives zwischen Bewegen, Schreiben und Erfinden, München: Epodium 2010, pp. 38–54.
  • “Improvisieren: eine Eröffnung,” in H.-F. Bormann, G. Brandstetter and A. Matzke (eds.) Improvisieren. Paradoxien des Unvorhersehbaren. Kunst – Medien – Praxis, Bielefeld: Transcript, 2010, pp. 7–19.
  • “Selbst-Überraschung: Improvisation im Tanz,” in H.-F. Bormann, G. Brandstetter and A. Matzke (eds.) Improvisieren. Paradoxien des Unvorhersehbaren. Kunst – Medien – Praxis, Bielefeld: Transcript, 2010, pp. 183–199.
  • “Improvisation in Dance. Lecture/Performance with Friederike Lampert,” in Society of Dance History Scholars (ed.) Re-Thinking Practice and Theory, International Symposium on Dance Research, Thirtieth Annual Conference Co-sponsored with CORD, 21–24 June 2007, Centre national de la danse, Paris, pp. 282–290.
  • “Le cadre déplacé. Entre tableau, danse et vidéo,” in P. Gioffredi (ed.) À La’rEncontre de la Danse Contemporaine, Porosités et Résistances, Paris: L’Harmattan 2009, pp. 95–111.
  • “‘Still Alive’. Endspiele in Performance Art,” in P. Brandes and B. Lindner (eds.) Finis. Paradoxien des Endens, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009, pp. 71–81.
  • “Forsythes Human Writes: Vom widerständigen Schreiben,” in TASWIR – Islamische Bildwelten und Moderne, Katalog zur Ausstellung im Martin-Gropius-Bau Berlin 2009, Berlin: Nicolaische Verlagsbuchhandlung, 2009, pp. 98–100.
  • “Nomadischer Tanz – Bewegung zwischen den Kulturen,” in Das Magazin der Kulturstiftung des Bundes, vol. 14, 2009, pp. 24–25.
  • “Kalligrafie der Körper. Tanz – Soziale Wirklichkeit und ihr romantisches Abbild: Von der Macht der Ordnung und der Liebe zur Hierarchie im ‘ballet blanc’,” in Max Joseph Magazin der Bayerischen Staatsoper, vol. 4, 2009, pp. 52–57.
  • “Scribbling, Scraping off, Painting over: Effacing Pictures in Literary Texts,” in B. Huppauf and C. Wulf (eds.) Dynamics and Performativity of Imagination. The Image between the Visible and the Invisible, New York: Routledge, 2009, pp. 270–282.
  • “‘How I will have moved’. Playing with Prognoses as Performance,” in S. Gareis and K. Kruschkova (eds.) Ungerufen. Tanz und Performance der Zukunft / Uncalled. Dance and Performance of the future, Berlin: Theater der Zeit, 2009, pp. 311–315.
  • “‘Wie ich mich bewegt haben werde’. Spiel mit Prognosen als Performance,” in S. Gareis and K. Kruschkova (eds.) Ungerufen. Tanz und Performance der Zukunft / Uncalled. Dance and Performance of the future, Berlin: Theater der Zeit, 2009, pp. 128–132.
  • “Szenen der Weissagung: Telekinetische Orakel und Prognosen. Zu Arthur Schnitzlers erzähltem Theater ‘Die Weissagung’,” in G. Brandstetter, S. Peters and K. van Eikels (eds.) Prognosen über Bewegungen, Berlin: b_books, 2009, pp. 42–51.
  • “Tanz mit dem Unvorhersehbaren: Prognosen über Bewegungen,” in G. Brandstetter, S. Peters and K. van Eikels (eds.) Prognosen über Bewegungen, Berlin: b_books, 2009, pp. 262–266.
  • “Vorwort,” in G. Brandstetter, S. Peters and K. van Eikels (eds.) Prognosen über Bewegungen, Berlin: b_books, 2009, pp. 9–17.
  • “Grete Wiesenthals Walzer. Figuren und Gesten des Aufbruchs in der Moderne,” in G. Brandstetter and G. Oberzaucher-Schüller (eds.) Mundart der Wiener Moderne: Der Tanz der Grete Wiesenthal, München: Kieser, 2009, pp. 15–39.
  • “Vorwort. Mundart der Wiener Moderne: Der Tanz der Grete Wiesenthal,”, co-authored with G. Oberzaucher-Schüller, in G. Brandstetter and G. Oberzaucher-Schüller (eds.) Mundart der Wiener Moderne: Der Tanz der Grete Wiesenthal, München: Kieser, 2009, pp. 9–14.
  • “Enzyklopädie des Tanzes. Bewegung und Wissensordnungen des 18. Jahrhunderts bei de Cahusac und Diderot,” in S. Huschka (ed.) Wissenskultur Tanz. Historische und zeitgenössische Vermittlungsakte zwischen Praktiken und Diskursen, Bielefeld: Transcript, 2009, pp. 71–85.
  • “Improvisation im Tanz. Lecture-Performance mit Friederike Lampert,” in M. Gröne, H.-J. Gehrke, F.-R. Hausmann, S. Pfänder and B. Zimmermann (eds.) Improvisation. Kultur- und lebens-wissenschaftliche Perspektiven, Freiburg i.Br./Berlin/Wien: Rombach, 2009, pp. 133–157.
  • “Körperwellen – Miszellen zu Körperkultur und Gedächtnis,” in K. Lichau, V. Tkaczyk and R. Wolf (eds.) Resonanz. Potentiale einer akustischen Figur, München: Wilhelm Fink, 2009, pp. 205–210.
  • “Schwarzer Walzer. Fin-de-siècle-Ästhetik in Tanz, Literatur und bildender Kunst,” in A. Aurnhammer and G. Schnitzler (eds.) Der Tanz in den Künsten 1770-1914, Freiburg i.Br./Berlin/Wien: Rombach, 2009, pp. 289–305.
  • “Lever de Rideau – die Szene des Vorhangs,” in G. Brandstetter and S. Peters (eds.) Szenen des Vorhangs – Schnittflächen der Künste, Freiburg i. Brsg./Berlin/Wien: Rombach, 2008, pp. 19–41.
  • “Ouvertüre,” co-authored with S. Peters, in G. Brandstetter and S. Peters (eds.) Szenen des Vorhangs – Schnittflächen der Künste, Freiburg i. Brsg./Berlin/Wien: Rombach, 2008, pp. 7–15.
  • “Der ‘pathetische Gang’ der Elegie. Proserpina: Goethes scène lyrique,” in G. Neumann and D. E. Wellbery (eds.) Die Gabe des Gedichts. Goethes Lyrik im Wechsel der Töne, Freiburg i. Brsg./Berlin/Wien: Rombach, 2008, pp. 245–269.
  • “Kinetische Explorationen. Oskar Schlemmer – Gerhard Bohner – Dieter Baumann,” in H. Schramm, L. Schwarte and J. Lazardzig (eds.) Spuren der Avantgarde: Theatrum machinarum. Frühe Neuzeit und Moderne im Kulturvergleich, Berlin: De Gruyter, 2008, pp. 376–390.
  • “Un/Sichtbarkeit: Blindheit und Schrift. Peter Turrinis Alpenglühen und William Forsythes Human Writes,” in H. Schoenmakers, S. Bläske, K. Kirchmann, J. Ruchaz (eds.) Theater und Medien, Bielefeld: Transcript, 2008, pp. 85–97.
  • “Schrittmuster. Über Gänge und Gangarten im Tanz,” in Schaulager-Hefte: Gehen, Basel/Göttingen: Schaulager Basel/Steidl, 2008, pp. 67–75.
  • “Körper – Geschichte – Gedächtnis. Zu einer ‘Chronik der Gefühle’ bei Pina Bausch und Christoph Marthaler,” in Körpergedächtnis /Gedächtniskörper (= figurationen, vol. 1), 2008, pp. 17–32.
  • “Über Gehen und Fallen. Fehltritte im Tanz, Lücken in der Choreographie,” in F. P. Ingold and Y. Sánchez (eds.) Fehler im System: Irrtum, Defizit und Katastrophe als Faktoren kultureller Produktivität, Göttingen: Wallstein, 2008, pp. 170–185.
  • “Verflechtungen von Tanzkulturen. Pichet Klunchun und Jérôme Bel,” in C. Weiler, J. Roselt and C. Risi (eds.) Strahlkräfte. Festschrift für Erika Fischer-Lichte, Berlin: Theater der Zeit, 2008, pp. 16–27.
  • “Hofmannsthals ‘Tableaux vivants’. Bild-Bewegung ‘im Vorübergehen’,” in G. Neumann, U. Renner, G. Schnitzler and G. Wunberg (eds.) Hofmannsthal-Jahrbuch. Zur europäischen Moderne 15 (2007), Freiburg i. Brsg/Berlin/Wien: Rombach 2008, pp. 281–307.
  • “Swarms and Enthusiasts. Transfers in/as Choreography,” in installing the body (= parallax, vol. 46), 2008, pp. 92–104.
  • “Clemens Brentanos Poetik des Schmerzes,” in Y. Hirano and C. Ivanovic (eds.) Kulturfaktor Schmerz, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008, pp. 99–110.
  • “Rahmen-Verschiebungen zwischen Bild, Tanz und Video. Las Meninas in Überragung: Evelyn Sussmanns 89 Seconds at Alcázar und Edouard Locks Velazquez’s Little Museum,” in J. Paech and J. Schröter (eds.) Intermedialität. Analog/Digital. Theorien – Methoden – Analysen, München: Wilhelm Fink, 2008, pp. 481–494.

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Christel Weiler

Single-authored books:

Edited Collections:

  • Schauspielen heute. Die Bildung des Menschen in den performativen Künsten, ed. with J. Roselt, Bielefeld: Transcript, 2011.
  • Global Ibsen. Performing Multiple Modernities, ed. with E. Fischer-Lichte and B. Gronau, London/New York: Routledge, 2010.
  • Strahlkräfte. Festschrift für Erika Fischer-Lichte, ed. with C. Risi and J. Roselt, Berlin: Theater der Zeit, 2008.
  • Wege der Wahrnehmung. Authentizität, Reflexivität und Aufmerksamkeit im zeitgenössischen Theater, ed. with E. Fischer-Lichte, B. Gronau and S. Schouten, Berlin: Theater der Zeit, 2006.
  • Theater als öffentlicher Raum. Die “Berliner Ermittlung” von Jochen Gerz und Esther Shalev-Gerz, Berlin: Theater der Zeit, 2005.
  • Szenarien von Theater (und) Wissenschaft, Festschrift für Erika Fischer-Lichte, ed. with H. T. Lehmann, Berlin: Theater der Zeit, 2003.
  • Stückwerk 3, Arbeitsbuch zur Neuen Deutschen Dramatik, ed. with H. Müller, Berlin: Theater der Zeit, 2001.
  • Transformationen, ed. with E. Fischer-Lichte, D. Kolesch, C. Weiler, Berlin: Theater der Zeit, 1999.
  • Berliner Theater im 20. Jahrhundert, ed. by E. Fischer-Lichte and D. Kolesch, Berlin: Fannei und Walz, 1998.

Articles:

  • “Flying Sparks,” in Performance Research: A Journal of the Performing Arts, vol. 18, issue 1, 2013, pp. 123–6.
  • “Bewegung verstehen – oder über die schrittweise Annäherung an das Phänomen Bewegung,” in I. Wortelkamp (ed.) Bewegung Lesen. Bewegung Schreiben, Berlin: Revolver Publishing, 2012, pp. 65–79.
  • “Begründungen,” in A. Matzke, C. Weiler and I. Wortelkamp (eds.) Das Buch von der Angewandten Theaterwissenschaft, Berlin: Alexander, 2012, pp. 19–21.
  • “[Review of] Michael Cramm, Ghost/Writer. Autorschaft in Heiner Müllers Spätwerk, Würzburg, 2009,” in Jahrbuch für Internationale Germanistik, vol.43, no. 1, Bern/Berlin/Brüssel, 2011, pp. 233–8.
  • “Schauspielerische Arbeit als Übung,” in C. Weiler and J. Roselt (eds.) Schauspielen heute. Die Bildung des Menschen in den performativen Künsten, Bielefeld: Transcript, 2011, pp. 97–110.
  • “Sehnsucht nach Zukunft,” in Forum Modernes Theater, vol. 25, no. 1, 2010, pp. 17–32.
  • “Glückspilze und Trauerklöße. Über die Lust am Theater,” in C. Risi and J. Roselt (eds.) Koordinaten der Leidenschaft. Kulturelle Aufführungen von Gefühlen, Berlin: Theater der Zeit, 2009, pp. 267–79.
  • “Dialoge mit dem Publikum,” in J. Deck and A. Sieburg (eds.) Paradoxien des Zuschauens, Bielefeld: Transcript, 2008, pp. 27–40.
  • “Weiter denken – analytisch und wild zugleich,” in C. Weiler, C. Risi and J. Roselt (eds.) Strahlkräfte, Festschrift für Erika Fischer-Lichte, Berlin: Theater der Zeit, 2008, pp.28–41.
  • “Schwärme(n) und Störmanöver,” in G. Brandstetter, B. Brandl-Risi and K. van Eikels (eds.) Schwarm(E)Motion. Bewegung zwischen Affekt und Masse, Freiburg i. Brsg.: Rombach, 2007, pp. 147–58.
  • “Be-geisterungen. Plädoyer für eine Selbst-verständlichkeit,” in O. Ette and G. Lehnert (eds.) Große Gefühle – Ein Kaleidoskop: Eine kleine Mediengeschichte, Berlin: Kulturverlag Kadmos, 2006.
  • “Nichts zu inszenieren. Arbeit am Unsichtbaren,” in E. Fischer-Lichte, B. Gronau and S. Schouten (eds.) Wege der Wahrnehmung. Authentizität, Reflexivität und Aufmerksamkeit im zeitgenössischen Theater, Berlin: Theater der Zeit, 2006, pp. 58–72.
  • “Spielen mit Auschwitz,” in Theater als öffentlicher Raum. Die “Berliner Ermittlung” von Jochen Gerz und Esther Shalev-Gerz, Berlin: Theater der Zeit, 2005, pp. 18–60.
  • “Glaubensfragen – postdramatisch,” in P. Primavesi and O. Schmitt (eds.) AufBrüche. Theaterarbeit zwischen Text und Situation, Berlin: Theater der Zeit, 2004, pp.44–52.
  • “Etwas ist dran. Vorurteile zum Lehrstück,” in E. Fischer-Lichte, C. Risi and J. Roselt (eds.) Kunst der Aufführung, Aufführung der Kunst, Berlin: Theater der Zeit, 2004, pp. 144–64.
  • “Theater als sportliche Anstalt,” in Forum der Muthesius Hochschule (ed.) Sport – Inszenierung – Ereignis – Kunst, Kiel, 2004, pp. 49–55.
  • “Deutsches Theater der Gegenwart – unter die Lupe genommen,” in Istanbul Universität, Philosophische Fakultät, Zeitschrift der Abteilung für Theaterkritik und Dramaturgie, vol. 3, 2003, Istanbul (Istanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Tiyatro Elestirmenligi ve Dramaturji Bölümü Dergisi, 2003/Say‡ 3, Istanbul).
  • “Heiner Müllers Zusammenarbeit mit Robert Wilson,” in H.-T. Lehmann and P. Primavesi (eds.), Heiner Müller Handbuch, Stuttgart: Metzler, 2003, pp. 338–45.
  • “Haschen nach dem Vogelschwanz. Überlegungen zu den Grundlagen schauspielerischer Praxis,” in C. Weiler and H.-T. Lehmann (eds.) Szenarien von Theater (und) Wissenschaft, Berlin: Theater der Zeit, 2003, pp. 204–15.
  • “Liebesgeschichten und Herzstücke (Neue Texte von Tim Staffel),” in Stückwerk 3, Arbeitsbuch 2001, Berlin: Theater der Zeit, 2001, pp.142–4.
  • “Konstruktion – Komposition – Spiel (Neue Texte von Albert Ostermeier),” in Stückwerk 3, Arbeitsbuch 2001, Berlin: Theater der Zeit, 2001, pp.113–6.
  • “Mitten im Nichts. Überlegungen zum theatralen Angriff auf unser Urteilsvermögen oder die Frage nach einer möglichen Haltung zu Geschichte und Vergangenheit,” in Theaterwissenschaftliche Beiträge, issue 10, Berlin: Theater der Zeit, 2000, pp. 40–5.
  • “Generations of Smile and Laughter,” in The Open Page, vol. 5, 2000, pp. 42–7.
  • “Am Ende/Geschichte,” in E. Fischer-Lichte, D. Kolesch and C. Weiler (eds.) Transformationen, Berlin: Theater der Zeit, 1999, pp. 43–57.
  • “nachErzählungen,” in H. Seitz (ed.) Schreiben auf Wasser, Essen: Klartext Verlag 1999, pp. 74–85.
  • “Vom Verschwinden der Körper in der Maskerade,” in Festival Theaterformen. Braunschweig/Hannover 2.–18.7.1998, Berlin: Theater der Zeit, 1998, pp. 24–7.
  • “Gehen Anna Viebrock und Ueli Jäggi mit der Mode? oder: Die Selbstverständlichkeit der Girlies. Zum Verhältnis von Theater und Mode,” in G. Lehnert (ed.) Mode, Weiblichkeit und Modernität, Dortmund: Edition Ebersbach, 1998, pp. 194–210.
  • “Weltstadtbummel. ‘West side Story’ und ‘Walk on the Wild Side,’” with D. Kolesch, in E. Fischer-Lichte, D. Kolesch and C. Weiler (eds.) Berliner Theater im 20. Jahrhundert, Berlin: Fannei und Walz, 1998, pp. 218–41.
  • “Performance als Gabe,” in E. Fischer-Lichte and D. Kolesch (eds.) Kulturen des Performativen (= Paragrana, vol. 7, issue 1), Berlin: Akademie-Verlag, 1998, pp. 155–64.
  • “Verzeihung, sind Sie Jude? Über einen möglichen Umgang des Theaters mit Geschichte,” in E. Fischer-Lichte, F. Kreuder and I. Pflug (eds.) Theater seit den sechziger Jahren, Tübingen: A. Francke, 1998, pp. 375–88.

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Matthias Warstat

Single-authored books:


Edited Collections:

  • Theater und Fest in Europa. Perspektiven von Identität und Gemeinschaft, ed. with E. Fischer-Lichte and A. Littmann, Tübingen/Basel: A. Francke, 2012.
  • Theater als Fest. Fest als Theater. Bayreuth und die moderne Festspielidee, ed. with C. Risi, R. Sollich and H. Remmert, Leipzig: Henschel Verlag, 2010.
  • Staging Festivity. Theater und Fest in Europa, ed. with E. Fischer-Lichte, Tübingen: A. Francke, 2009.
  • Inszenierung von Authentizität, ed. with E. Fischer-Lichte, I. Pflug and C. Horn, 2nd ed., Tübingen/Basel: A. Francke, 2007.
  • Auf der Schwelle. Kunst, Risiken und Nebenwirkungen, ed. with E. Fischer-Lichte, R. Sollich and S. Umathum, München: Fink, 2006.
  • Metzler Lexikon Theatertheorie, ed. with E. Fischer-Lichte and D. Kolesch, Stuttgart: J.B. Metzler, 2005.
  • Diskurse des Theatralen, ed. with E. Fischer-Lichte, C. Horn and S. Umathum, Tübingen/Basel: A. Francke, 2005.
  • Theatralität als kulturelles Modell, ed. with E. Fischer-Lichte, C. Horn and S. Umathum, Tübingen/Basel: A. Francke, 2004.
  • Ritualität und Grenze, ed. with E. Fischer-Lichte, C. Horn and S. Umathum, Tübingen/Basel: A. Francke, 2003.
  • Performativität und Ereignis, ed. with E. Fischer-Lichte, C. Horn und S. Umathum, Tübingen/Basel: A. Francke, 2003.
  • Wahrnehmung und Medialität, ed. with E. Fischer-Lichte, C. Horn und S. Umathum, Tübingen/Basel: A. Francke, 2001.
  • Verkörperung, ed. with E. Fischer-Lichte and C. Horn, Tübingen/Basel: A. Francke, 2001.

Articles:

  • “Theaterwissenschaft,” in J. Schröter (ed.) Handbuch Medienwissenschaft, Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler (forthcoming).
  • “An den Rändern des Theaters. Filmische Annäherungen an Inszenierungen von Christoph Schlingensief,” in S. Diekmann (ed.) Die andere Szene. Theaterproben und Theaterarbeit im Dokumentarfilm, Berlin: Theater der Zeit, 2014 (forthcoming).
  • “Wunder der Gemeinschaft. Irritationen der Ko-Präsenz im Theater,” in K.-J. Pazzini, A. Sabisch and D. Tyradellis (eds.) Das Unverfügbare. Wunder, Wissen, Bildung, Zürich/Berlin: diaphanes, 2013, pp. 79–91.
  • “Rausch und Rahmen. Liminale Erfahrungen im Theater,” in E. Liebau and J. Zirfas (eds.) Rausch – Lust – Ekstase, Bielefeld: Transcript, 2013, pp. 107–25.
  • “Reenactment und Ritualisierung. Formen der Wiederholung in politischen Bewegungen,” in J. Roselt and U. Otto (eds.) Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven, Bielefeld: Transcript, 2012, pp. 213–28.
  • “Im Versteck: Die verborgene Seite der Subjektkonstituierung,” in F. Kreuder, M. Bachmann, J. Pfahl and D. Volz (eds.) Theater und Subjektkonstitution, Bielefeld: Transcript, 2012, pp. 175–82.
  • “Anwendung, Zuwendung, Abwendung. Weltverhältnisse des Theaters,” in M.-A. Prinz-Kiesbüye, Y. Schmidt and P. Strickler (eds.) Theater und Öffentlichkeit. Theatervermittlung als Problem, Bern: Chronos, 2012, pp. 189–97.
  • “Politisches Theater zwischen Theatralität und Performativität,” in E. Fischer-Lichte, A. Czirak, T. Jost, F. Richarz and N. Tecklenburg (eds.) Die Aufführung. Diskurs – Macht – Analyse, München: Wilhelm Fink, 2012, pp. 69–81.
  • “Alles Theater? Mediengesellschaft als Inszenierungsgesellschaft,” in K. Möseneder (ed.) Mediengesellschaft. Vier Vorträge (= Erlanger Forschungen. Reihe A. Geisteswissenschaften, vol. 125), Erlangen: Universitätsbund Erlangen-Nürnberg e.V., 2012, pp. 77–97.
  • “Entgrenzung und Spaltung. Zur Inszenierung von Arbeiterfesten in der Weimarer Republik,” in E. Fischer-Lichte, M. Warstat and A. Littmann (eds.) Theater und Fest in Europa. Perspektiven von Identität und Gemeinschaft, Tübingen/Basel: A. Francke, 2012, pp. 420–37.
  • “Von der Pflicht, Schauspieler zu sein. Darstellung und gesellschaftliche Disziplinierung,” in J. Roselt and C. Weiler (eds.) Schauspielen heute. Die Bildung des Menschen in den performativen Künsten, Bielefeld: Transcript, 2011, pp. 203–13.
  • “Kann Theater töten? Überlegungen zu Brecht und Artaud,” in C. Wulf and J. Zirfas (eds.) TÖTEN. Affekte, Akte und Formen (= Paragrana 20, 1), Berlin: Akademie Verlag, 2011, pp. 316–27.
  • “Didaktische Potenziale und Erfordernisse der Aufführungsanalyse. Thesen zur einer theaterwissenschaftlichen Methode im Unterricht,” in M. Bönnighausen and G. Paule (eds.) Wege ins Theater: Spielen, Zuschauen, Urteilen (= Forum SpielTheaterPädagogik, vol. 4), Münster: LIT Verlag, 2011, pp. 51–64.
  • “Jenseits der Aufführung: ‘Bild’ als Konzept in der Theatertherapie,” in K. Röttger (ed.) Welt – Bild – Theater. Band 1: Politik des Wissens und der Bilder (= Forum Modernes Theater Schriftenreihe, vol. 37), Tübingen: Narr, 2010, pp. 365–77.
  • “Wirkungsästhetiken des Festes und ihre Aporien,” in C. Risi, M. Warstat, R. Sollich and H. Remmert (eds.) Theater als Fest. Fest als Theater. Bayreuth und die moderne Festspielidee, Leipzig: Henschel, 2010, pp. 132–52.
  • “Obamas Körper. Performative Aspekte politischer Rhetorik,” in J. Weibler (ed.) Barack Obama und die Macht der Worte, Wiesbaden: VS Verlag, 2010, pp. 173–89.
  • “Theatre and festival in Europe: from community to network,” in W. Eberhard and C. Lübke (eds.) The Plurality of Europe. Identities and Spaces, Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2010, pp. 475–88.
  • “Einleitung: Staging Festivity. Theater und Fest in Europa,” with E. Fischer-Lichte, in E. Fischer-Lichte and M. Warstat (eds.) Staging Festivity. Theater und Fest in Europa, Tübingen/Basel: A. Francke, 2009, pp. 9–16.
  • “Gleichheit – Mitwirkung – Teilhabe: Theatrale Gemeinschaftskonzepte vor und nach 1968,” in F. Kreuder and M. Bachmann (ed.) Politik mit dem Körper. Performative Praktiken in Theater, Medien und Alltagskultur seit 1968 (= Theater, vol. 14), Bielefeld: Transcript, 2009, pp. 13–25.
  • “Erfahrungen von Gleichheit: Schillers Theaterästhetik in der Gegenwart,” in Bernd Rill (ed.) Zum Schillerjahr 2009 – Schillers politische Dimension (= Argumente und Materialien zum Zeitgeschehen, 67). München: Hanns-Seidel-Stiftung 2009, S. 161-68.
  • “Images of the Future in Drama Therapy,” in Theatre Research International, vol. 34, issue 2, 2009, pp. 180–86.
  • “Theater und Fest in Europa: Von der Gemeinschaft zur Vernetzung,” in W. Eberhard and C. Lübke (eds.) Die Vielfalt Europas. Identitäten und Räume, Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2009, pp. 511–24.
  • “Katharsis heute: Gegenwartstheater und emotionaler Stil,” in M. Vöhler and D. Linck (eds.) Grenzen der Katharsis in den modernen Künsten. Transformationen des aristotelischen Modells seit Bernays, Nietzsche und Freud, Berlin/New York: Walter de Gruyter, 2009, pp. 349–65.
  • “Spielen und Heilen. Zur Theatralisierung des Therapeutischen,” in H. Willems (ed.) Theatralisierung der Gesellschaft 1: Soziologische Theorie und Zeitdiagnose, Wiesbaden: VS Verlag, 2009, pp. 533–547.
  • “Mit den Nerven spielen – Theateravantgarde und Psychosomatik,” in A. Hennig, B. Obermayr, A. Wessels and M.-C. Wilm (eds.) Bewegte Erfahrungen. Zwischen Emotionalität und Ästhetik, Zürich/Berlin: diaphanes, 2008, pp. 111–22.
  • “Medialität des Terrors. Theater und Fernsehen im Umgang mit dem 11. September 2001,” in H. Schoenmakers, S. Bläske, K. Kirchmann and J. Ruchatz (eds.) Theater und Medien / Theatre and the Media. Grundlagen – Analysen – Perspektiven. Eine Bestandsaufnahme, Bielefeld: Transcript, 2008, pp. 501–8.
  • “Ausnahme von der Regel. Zum Verhältnis von Theater und Gesellschaft,” in C. Weiler, C. Risi and J. Roselt (eds.) Strahlkräfte. Festschrift zum 65. Geburtstag von Erika Fischer-Lichte, Berlin: Theater der Zeit, 2008, pp. 116–33.
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  • “Einleitung: Ästhetische Erfahrung als Emotion,” in E. Fischer-Lichte, R. Sollich, S. Umathum and M. Warstat (eds.) Auf der Schwelle. Kunst, Risiken und Nebenwirkungen, München: Fink, 2006, pp. 97–105.
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  • “Community Building within a Festival Frame: Working Class Celebrations in Germany, 1918-1933,” in Theatre Research International, vol. 30, issue 3, 2005, pp. 262–73.
  • “Theatralität der Macht – Macht der Inszenierung. Bemerkungen zum Diskussionsverlauf im 20. Jahrhundert,” in E. Fischer-Lichte et al. (eds.) Diskurse des Theatralen, Tübingen/Basel: A. Francke, 2005, pp. 171–92.
  • “An der Grenze zur Gemeinschaft. Zu theatralen Dimensionen rituellen Handelns,” with C. Horn, in E. Fischer-Lichte et al. (eds.), Ritualität und Grenze, Tübingen/Basel: A. Francke, 2003, pp. 419–43.
  • “Politik als Aufführung. Zur Performativität politischer Ereignisse,” with C. Horn, in E. Fischer-Lichte et al. (eds.) Performativität und Ereignis, Tübingen/Basel: A. Francke, 2003, pp. 395–417.
  • “Theatergeschichte als Theatralitätsgeschichte. Überlegungen am Beispiel der Arbeitergeschichte,” in Theater der Zeit, Beiheft: Theaterwissenschaftliche Beiträge (TdZ Insert), 2002, pp. 41–3.
  • “Feuer und Flamme. Zu einem theatralen Aspekt politischer Feste,” with C. Horn, in H.-G. Soeffner and D. Tänzler (eds.) Figurative Politik. Zur Performanz der Macht in der modernen Gesellschaft (= Soziologie der Politik, vol. 4), Opladen: Leske + Budrich, 2002, pp. 103–124.
  • “Auswählen und Versäumen. Wahrnehmungsmodi zwischen Fernsehen und Theater,” with C. Horn and S. Umathum, in E. Fischer-Lichte et al. (eds.) Wahrnehmung und Medialität, Tübingen/Basel: A. Francke, 2001, pp. 143–57.

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